Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Nordea PO3 filbetalning - Administration

Det låter bra att LB-filer skulle fungera. När jag ställde frågan till Visma- supporten tidigare om vi skulle kunna skicka LB-filer via GiroLink och få med kreditfakturor fick jag svaret att vi ändå inte kunde få med kreditfakturor. Det hade varit bra om vi hade fått rätt svar från början, hade kunnat sparat oss många svordomar de senaste veckorna.

Sanna

NY MEDLEM

Enligt utsago från Nordea fungerar det med kreditar i deras tjänst  Corporate File Payments som kommunicerar via GiroLink. En inte så liten nackdel är att det går loss på ca 3 000 kr per företag/år. Medans Nordeas filimport är gratis. Har lite svårt att acceptera att VISMA inte kan åstadkomma en bättre lösning när det gäller kreditar och Nordea när andra programvaruföretag kunnat lösa det. Ska det vara så här till 2016 när de nya filformaten kommer får vi överväga att byta programvara.

NY MEDLEM

Man kan flyga till månen!!! men inte fixa till buggar i Visma så att ni har en helhetslösning för företagare. Tycker detta är under all kritik. Någon med fast hand ska väl kunna styra företaget så att detta inte är ett problem? eller?
Det finns andra leverantörer som man kanske ska vända sig till, som leder utvecklingen och inte åker i snålvattnet på andras kreativitet.

Hej Georg, det sker många förändringar på marknaden just nu vad gäller filformaten för betalningar och vi kommer behöva anpassa programmen en hel del framöver för att följa de olika bankernas planer. Vår största utmaning är att bedöma vilka åtgärder som kommer gynna flest användare i längden. 

Just nu i Visma Administration har vi stöd för två typer av filformat för inhemska betalningar: LB-formatet (som används av alla banker) och Nordeas egna Fakturabetalningsservice-format.

Fakturabetalningsservice-formatet kommer ersättas av ett annat Nordea-format som kallas "PO3". PO3-formatet har funnits en tid men vi har tidigare valt att avvakta med det i Visma Administration till förmån för andra åtgärder. Nu har vi dock börjat kolla närmare på detta och vi kommer informera under året hur planen ser ut. 
NY MEDLEM

Hej Helene.
Om du nu pratar om under året som utgår ifrån och kan läsa i texten, så uppfattar jag att det från er sida inte kommer att göras något åt detta? är detta korrekt uppfattat?
//Georg

Hej igen Georg, 

Vår förhoppning är att vi kan ge stöd för PO3 i samband med nya kraven för eurobetalningar i höst. Vi arbetar därför mer aktivt med frågan just nu men kan inte ge besked om resultatet eller tidplanen riktigt ännu. 
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ny EU-standard ISO20022.

Hej!
Vi har hört att det kommer en ny EU-standard för betalning av utländska leverantörsfakturor via fil, filformat ISO20022. Ska introduceras kvartal 4 i år
Hur förberedda är Visma på detta?
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette filformat+XML+ISO+20022.

Hej,

Vår bank (SEB) kräver filformat  XML ISO 20022 fr.o.m. 8/10 för SEPA betalningar. Stöder Visma detta?
Mvh Stefan
NY MEDLEM

Hej Lisbeth och Stefan,

Det stämmer att det kommer införas ett nytt format och slutdatum för de gamla formaten är den siste oktober 2016. Vi arbetar fortfarande på hur lösningen kommer se ut i vårt program, vår ambition är att kunna stödja formaten som de största bankerna kräver, men som Helene även skriver ovan så är det ännu för tidigt för oss att ge resultat och tidsplan.

Vi har dock full förståelse för att det är en viktigt punkt för er som arbetar med euro-betalningar. Jag återkommer i den här tråden när jag har mer information om hur det kommer se ut i Visma Administration.
NY MEDLEM

Vi längtar... Innebär detta att Visma även kommer att kunna läsa in betalningar i annan valuta än SEK?