Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Numrering av verifikationer

Tydligen la jag ut detta i fel forum, fick anmärkning på det. Får se om det går bättre nu.

Är det någon mer än jag som irriterar sig över detta med numrering av verifikationer? Jag skriver ut en eller flera journaler och ska därefter göra en manuell verifikation. Oftast skriver jag då det nummer som står på skärmen, t ex 82 och när jag registrerat verifikationen får jag ett meddelande om att den nya verifikationen fick nummer 86! Oerhört irriterande och 9 gånger av 10 begår jag det här misstaget. Går inte det att rätta till?

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Journalerna du skriver ut/registrerar är väl också försedda med verifikationsnummer ?

Mikael
Davor P1
CHAMPION

Journalnummer och verifikationsnummer har inte med varandra att göra egentligen. Dessa lever sina egna liv.

Jag rekommenderar varmt att du kopplar samman det hela så att Visma själv sköter överföringen till bokföringen. Detta minskar avsevärt ditt eget arbete och minimerar risken för felstansningar.

För att ytterligare hjälpa dig vid eventuell felsökning är att ha olika verifikationsserier för de olika transaktionerna.  För att ytterligare hjälpa till vid eventuell felsökning är att du anger att du skall ha en transaktion per verifikation.

Själv kör jag med 5 serier enligt följande:

I - Inbetalningar Kundfakturor
U - Utbetalningar Leverantörsfakturor
K - Kundfakturor
L - Leverantörsfakturor
M - Övriga manuella transaktioner samt moms

"Nackdelen" med en transaktion per verifikation är att det ger sken av många verifikationer, men revisorn lär få ett enklare jobb än om du kör 100 transaktioner på en verifikation.....

//Davor P
AnnicaL
CHAMPION

Jag förstår helt ditt problem Laila men den bästa lösningen är det som Davor tipsar om med olika verifikationsserier, då slipper du problemet helt! 

/Annica
peddan
MEDLEM

Jag har också irriterat mig över numreringen, kör med en verifikation per transaktion i journalerna. Efter att man har godkänt journalen och fått verifikationer kopplade till denna och sedan vill göra en vanlig verifikation, då har inte numreringen uppdaterats i verifikationsfönstret. Man stansar in verifikationen, skriver ver.nr som står i fönstret och sedan trycker på registrera. Då får man ett meddelande att verifikationen fått ett helt annat verifikationsnummer.
 Angående att ha flera olika verifikationsserier, är det inget som jag anser underlättar avstämningen.

Det är en smaksak vad man trivs bäst med. Faktum kvarstår att jag anser att det blir bättre och lättare att ha automatisk överföring av reskontra till bokföring än att man manuellt skall hålla tungan i rätt mun när man stansar uppgifter som maskinen gör snabbare och säkrare själv utan för mycket handpåläggning.

Har du olika serier minimerar du risken för att du får ändrade verifikationsnummer om det som datorn "hittar på" med automatik kommer för sig och där människan stansat uppgifter kommer för sig.

Jag har för min del automatisk överföring av reskontran till bokföringen.
Felnumreringen uppstår ändå, vid nästa manuella registrering av verifikation.

Det är av den anledningen jag rekommenderar att man kör med olika verifikationsserier så att man har en serie dedikerad för manuella transaktioner och en eller flera för automatiska transaktioner.

Med den uppdelningen bör du slippa problemet med att numret ändras medan du stansar uppgifter.
Susanne78
MEDLEM

Jag använder olika verifikationsserier med en serie för enbart manuella transaktioner och flera serier för automatiska transaktioner. Problemet kommer upp även för mig med felnumrering av manuell registrering av verifikation.

Har ni flera användare i systemet? Detta kan påverka hur den hanterar numreringen. Den som registrerar verifikationen först får det lägsta tillgängliga numret misstänker jag.
Susanne78
MEDLEM

Vi har bara en användare i systemet.

Då går jag dessvärre bet på denna.......

Återstår om supporten kan ge svaret på denna tråd varför numreringen inte uppför sig "normalt".....
Sylveko AB
MEDLEM

Jag håller också med om att detta är irriterande ... det är en fördröjning efter att man kört ut en automatbokad journal och sen gör en manuell verifikation... man får tippexa tyvärr... glömmer när man har mycket olika företag att det är så.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Laila!

Detta scenariot hade vi gärna velat se framför oss för att kunna se vad exakt det är som sker. Ni som upplever detta får gärna kontakta oss för en vidare kik på problemet.

Ha en fin dag!

//Amanda