Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ny artikel från leverantörsfakturor kraschar programmet

Hej!

Lite lurigt fel men mitt arbetssätt är så här och jag behöver lite hjälp med test för att se om det endast är jag som råkar ut för detta.

* Starta modulen Leverantörsfakturor
* Skapa en ny enligt konstens alla regler till kontering ska ske av vad du köpt in.
* Gå över till fliken "Art Kontering"
* Ställ dig i "leverantörens artikelnummer" och börja skriv ett Lev Art du vet finns men markera endast genom att klicka EN GÅNG med vänster musknapp på en artikel och välj sedan redigera-knappen.
* Välj nu att kopiera denna artikel. Jag skriver in art och hittar jag den inte i listan redigerar jag en gammal och kopierar den.
* Fyll nu i fälten som vanligt och när du är klar så väljer du "Plocka"

Då crashar VISMA Admin 2000 helt för mig utan förvarningen eller ett felmeddelande. Den bara går ner helt och jag får öppna programmet på nytt och välja den skapade artikel och köra vidare...

Testa gärna och rapportera här i tråden...

6 SVAR 6
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej DMD-Consulting.
Det är kanske inte det vanligaste arbetssättet men det ska ju inte spela någon roll. Jag får samma som du så det är något jag får ta vidare. Återkommer i denna tråd när jag har mer underlag och information.

OK! 🙂

Tackar för bekräftelsen och jag inväntar återkoppling eller om Ni har behov av mer information...

Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej CMD-Consulting!
Att välja plocka är det som ställer till det som jag ser det för den blir inte korrekt plockad. Men det är egentligen inte möjligt att hämta på detta sättet, då du i kolumnen Leverantörens artiklenr egentligen söker i leverantörsartikelregistret (inkpris) men när du klickar på ändra knappen går du istället in i artikelregistret (art) som i sin tur i och för sig har en koppling till inkpris på fliken 3. Men när du väljer plocka i detta läget så går du från artikelnummer och den hittar ju inte artikeln då eftersom du söker på leverantörens artikelnummer.
Det är nu rapporterat men inte högt prioriterat. 

OK!

Jag gör min sökning i "lev art nr" bara så vi är överens där eftersom det är det enda man kan söka på från en leverantör. Dem vet ju såklart inte mitt artnummer.
Om jag inte får upp något så tvingas lägga till en Ny vilket enklast har gjorts via denna väg genom att kopiera en befintlig i samma grupp eftersom dem redan kommer upp i min sökning och innehåller 95% rätt information redan.

Helt OK att det kan ta tid men tacksam bara om jag får veta om NI kommer "rätta till" det som det var innan eller ta bort funktionen så jag vet om jag måste hitta en helt annan metod att arbeta med efter 15år.
Svårt att lära sig eftersom jag crashar programmet minst tre ggr per dag ininan jag lär mig och glömmer det till nästa dag igen :).
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej CMD-Consulting.

Det är i dagsläget lite oklart. Läser du in fakturorna ifrån Autoinvoice? I så fall skulle du kunna få fakturorna konterade och klara, samt att artiklarna kommer in. 

Hej!

I dagsläget kommer endast Visma:s fakturor på EDI. Eftersom jag oftast får in nya produkter som inte köpts in tidigare så måste jag knacka in dem hela tiden och så är det på 95% av mina fakturor så tyvärr funkar det inte för mig samt att jag vågar inte lite på vem som verkligen har EDI och inte. I nuläget så säger VISMA att min leverantör stödjer EDI på samtliga leverantörer och jag ringt flera av dem med enklare fakturor och förstår oftast inte ens vad man pratar om om dem som vet om det säger att dem inte har det så EDI i all ära är jag osäker på...

Jag får väl hitta ett annat sätt att jobba och jag har ju dubbla licenser av Admin för att kunna jobba i flera fönster samtidigt.

Kör programmet i Server 2012 och har bara en klient med två samtidiga sessioner 75% av tiden.
Ni får gärna ta del av min databas eller andra settings om NI vill för att testa. Säg bara till...