Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ny nummerserie på leverantörsfakturor

Min räknare står nu på 9999. Tänkte byta till lägre nummer och börja om med ny nummerserie. Finns det några problem med det?

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Ja!

Det finns en risk att programmet inte kommer tillåta detta då du riskerar få samma nummer två gånger....

Det du kan göra är att du lägger in årtalet i serien och på så sätt "börjar om"

Du har ju i nuläget 4 positioner i numreringen.

Hur lång tid har det tagit för att komma upp i 9999?

Om det tagit ett par år kan du ju börja med 17001 exempelvis

Du bör ju definitivt inte bryta serie mitt under verksamhetsåret dock......

Vidare bör du nog inte ta med ett årtal om du har brutet räkenskapsår.

Personligen hade jag bara låtit serien fortsätta i oändlighet för att det skall vara lättare att hålla koll på fakturorna.

//Davor P
A_ ITchefen
UTFORSKARE

Ja, tänk dig för så att programmet sorterar rätt.

Vi la till siffror och de hamnade före den löpande serien som vi redan hade så att det är ett meck när man ska hitta saker.

Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Du kan ändra nummerserie till ett nummer du inte använt tidigare. När det gäller sortering i listor och liknande så kan du på tex kundfakturorna välja att sortera dem i datumordning istället för nummerordning och det går även att sortera i antingen stigande eller fallande ordning på tex fakturanummer. På leverantörsfakturor kan du sortera listan i löpnrordning, leverantörsnummer, leverantörsnamn eller förfallodatum ordning och även här i stigande eller fallande ordning.

//Linnea

Men då får du sortera varje gång du är i fliken, eller hur?

Och dessutom hittar du inte kundens faktura förrän du bläddrat genom en blandning av fakturor från alla kunder istället.