Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Offertnummer från leverantör i beställning

På utskriften av beställning finns en ruta Ert referensnr., där det hade passat bra att lägga in leverantörens offertnummer. Problemet är att jag hittar inte denna ruta någonstans när jag skapar beställningen i programmet. Var i beställningen ska jag lägga in leverantörens offertnr för att få med den på utskriften?

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Det normala är u att du skapar en beställning först. Du skickar normalt iväg beställningen först innan leverantören kan skapa ett ordernummer......

Tanken med ERT REFERENSNUMMER är att din kunds eventuella ordernummer/beställningsnummer skall anges. Detta nummer är ju unikt från DIN beställare och fyller ingen funktion när du skickar vidare beställningen i nästa steg.

//Davor P
Annika36
UTFORSKARE

Men det är ju leverantörens offertnr jag behöver ha med i beställningen.
Tack ändå, för du gav mig ett tips som du nog inte visste om 😉

Om jag lägger in leverantörens offertnummer i "Lev ordernr" när jag skapar beställningen kommer det offertnumret  alltså in på utskriften under "Ert referensnr". På så vis får jag med offertnumret på beställningen till leverantören och det är det jag är ute efter nu.
När jag sedan får ordererkännandet får jag byta ut offertnumret till "Lev ordernr" istället.
För att behålla offertnumret i beställningen sedan kan jag även lägga in det i "Kontraktsnr".
Lite knöligt men det borde funka.
Men det hade ju varit bättre om det funnits en egen ruta för offertnumret.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Annika,

När du går in på offerten, Försäljning - Offerter - Ny,  hittar du rutan Ert ref.nr under Offertdatum och Giltigt t o m i arbetsbilden. 
Då kommer det med när du skriver ut offerten. 
Det kan vara ett alternativ för dig.

Ha en bra dag!

/Annelie

Hej Annelie

Nej det är absolut inget alternativ för mitt inköp.
Jag måste uttrycka mig väldigt otydligt. Jag talar inte om offerter som jag skriver (försäljning), utan om en offert med ett nummer som jag fått från min leverantör vilket den leverantören kräver att jag ska ha med i min eventuella beställning (inköp) för att få de villkor som jag blivit lovad.
Den beställningen (inköpet) skapar jag i Administration och skickar till min leverantör och då vill jag ha med leverantörens offertnummer i den beställningen (inköpet). 
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Annika!

Jag missförstod dig. 
Det finns inget sådant fält, utan det är som du skriver ovan, att du kan använda Er referens.

Ha en bra dag!

/Annelie