Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-01-30 16:39 )
  • 2 Svar
  • 0 gilla
  • 3880 Visningar

Många av våra kunder sparar sin säkerhetskopia på ett usb-minne och lägger i skrivbordslådan eller på en extern hårddisk. I värsta fall läggs säkerhetskopian i en mapp på datorn som man inte tar kopia på, och får man då en datorkrasch så är allt borta. 

 

Enligt bokföringslagen ska du alltid kunna komma åt din bokföring om du skulle behöva det. Vet du var du har din bokföring sparad, och hur enkelt och snabbt kan du få koll på den?

 

Enligt Bokföringsnämnden är det företagets presentationsform i bokföringen som avgör hur underlaget till bokföringen ska sparas. Genom att använda Storegate Backup som lagringsyta kan du spara dina bokföringsuppgifter digitalt.

 

Med Storegate Backup kan du på ett smidigt och enkelt sätt spara ditt företags säkerhetskopior och andra viktiga företagsdokument på ett säkert ställe på servrar i Sverige vilket också gör att du följer GDPR. Du kan när som helst, och från vilken uppkopplad dator eller mobil, få tillgång till din information. 

 

Du kan ladda upp dina filer på två sätt, antingen laddar du upp dem manuellt i molntjänsten men vi rekommenderar att du installerar en modul som automatiskt och regelbundet laddar upp de mappar du vill från din dator. Tänk på att du själv måste ta t ex en säkerhetskopia i Visma Administration och Visma Lön och lägga den i den valda mappen för att den ska laddas upp i molntjänsten.   

 

Tips på hur du sparar din bokföring digitalt med Visma Administration:

  • För att få den allra smartaste hanteringen av Storegate Backup gör du inställningarna så att dina viktiga mappar sparas med automatik. Det enda du behöver tänka på är att du sparar informationen i rätt mappar på datorn. Se filmen Kom igång med Storegate Backup för att se hur enkelt det är att börja spara din bokföring på ett säkert sätt. 
  • Skriv ut dina journaler till pdf och spara i en vald mapp på datorn som automatiskt kopieras till Storegate Backup. 
  • När du tar emot e-fakturor från dina leverantörer når du alltid originalen från leverantörsfakturan i programmet.  
  • Du behöver inte skriva ut kopior på dina kundfakturor, men vi vet att vissa av våra kunder gör det. Vill du spara en kopia rekommenderar vi att du spara dessa som pdf och lägger dem i en mapp, som sedan kopieras över till din lagringsyta. 
  • De underlag som du skickar från appen Visma Scanner når du från på det dokument som det är kopplat till.

Kom igång

Första gången du loggar in går du till vismaspcs.se och väljer Mina tjänster. Uppe i menyn till höger klickar du på Användare och välj den användare som ska ha tillgång till tjänsten.  Markera Storegate Backup under Kompletterande tjänster. Klicka på Spara. Nu dyker ikonen för Storegate Backup upp i användarens startsida inne på Mina tjänster. Du betalar per användare och du hittar mer information på vår hemsida.

 

Hantera filer

När du är inloggad på lagringsytan kan du se vad du har för filer sparade och hantera dem. Du kan flytta, radera, favoritmarkera och enkelt ladda ner filer - till exempel en säkerhetskopia på din bokföring om du skulle behöva.

 

Du kan hantera många olika sorters filer som exempelvis pdf, sie, word-och kalkyldokument. Du väljer vilken storlek på lagringsyta du behöver.

Storegate BackupStoregate Backup

 

Dela filer med andra

En smart del är att du kan dela filer med andra, till exempel om du har en sie-fil som ska till din redovisningsbyrå och då kan du välja att dela en publik länk eller en publik länk med BankID.

 

Se filmen Kom igång med Storegate Backup »

Läs mer Storegate Backup och om hur du kommer igång » 

Läs mer Här kan du få hjälp om du har några frågor »

Läs mer om hur du sparar tid och slipp onödiga utskrifter - digital bokföring vs papper »

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Undrar över följande. Det finns Storegate Backup och Visma Online Backup. Det första hade jag tidigare det senare har Ni nu rekommenderat.
I denna artikel handlar det om Storegate Bafkup. Trodde att Visma Online Bakup ersatte det förra. Hur ligger det till. Betalar avgifter per kvartal på det senare tror jag. Får samtidigt vid varje uppstart uppmaning att ladda hem Storegate Backup., som skulle avinstalleras när jag började med Online Backup.  Eller har jag fått allt om bakfoten. 

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2021-09-16 10:49 )

Hejsan!

Det är kanske förvirrande med begreppen här som jag ska förtydliga. För några år sedan hette vår lagringstjänst Visma Backup, ett samarbete med Storegate. Senare ändrade vi namnet till Storegate Backup - men det är samma tjänst som tidigare. 

 

När jag tittade på din faktura så står bägge namnen här, Storegate Backup lagringsutrymme och Visma Backup, så jag förstår att det inte är lätt att veta vad som är vad. 

Du skriver att du får en uppmaning att ladda hem Storegate Backup, och jag antar att det är klienten som ska laddas ner om du vill ha automatisk backup på valda mappar. Men för att reda ut detta hos dig så rekommenderar jag att du kontaktar Supporten på Storegate

 

Ha en fortsatt fin dag!