Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Hej,
Hur bokför man olika momssatser som stå på ett kvitto?
t.ex. har ett kvitto från Netto, handlade för 505,29kr;momsspecifikation 25% á 60,00 blir 13,80 och 12% á 436,29kr blir 46,75kr.
Hur gör man det?
Tack!
6 SVAR 6
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Hej!
Vanligt är att man använder konto 2641 för ingående moms vid inköp i Sverige. Det avviker egentligen först när det gäller inköp från utlandet eller vid omvänd betalningsskyldighet.

Oavsett om det gäller inköp med 6, 12 eller 25% redovisas momsen i samma ruta på momsrapporten i det här fallet. Du behöver därför inte dela på det i bokföringen eller använda olika konton för ingående moms.
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Tusen tack! Fick massor olika svar från olika vänner- blev helt förvirrad;-)
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Om jag får spinna vidare på samma fråga med en smärre ändring.

Jag har en räkning där 50kr är 0% moms på. (påminnelse avgift)

Hur petar jag i den i sammanhanget?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Hej!
Det är ingen moms på påminnelseavgifter och därmed ska du inte använda något konto för moms alls. Du kan bokföra kostnaden mot konto 6990 eller 6991, båda kontona går bra att använda. Motkontot blir det du betalar från, exempelvis 1930.
NY MEDLEM

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Är det en räkning som Knivskarp inte betalar kontant, skall den väl lämpligen motkonteras på 2440 Leverantörsskulder varefter den betalats förs 2440/1930?
Dan
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Olika momssatser (12% och 25%) på ett kvitto - Administration

Hej Dan!
Ja vanligtvis är det så. Men när det gäller påminnelseavgifter bokförs de normalt i samband med att man betalar dem eftersom de är en tillfällig utgift som ska betalas direkt när de har inkommit.