Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena__15
MEDLEM

Olika reskontrakonton

Varje månad gör jag en koncernredovisning och där måste koncerninterna fordringar och skulder brytas ut, för att föras om till eget 15xx resp 24xx konto. Detta är väldigt tidsödande och lätt att det blir fel när man gör det manuellt. Undrar därför om det inte går att lägga vissa leverantörer/kunder mot ett speciellt reskontrakonto. Ex att man kodar en kategori mot ett speciellt konto.

10 SVAR 10
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag tror att det enklaste är att använda sig av RESULTATENHETER. Då kan du lägga in detta på de leverantörer som skall redovisas i koncernsammanhang. Detta gäller då både på kostnadssidan och intäktssidan och inte bara för konto 15XX och 24XX.

Davor P
Lena__15
MEDLEM

Går inte då jag redan använder det. Har försökt att använda sortbegrepp, då det står att  "Sorteringsbegreppet används för urval vid utskrift", tyvärr så finns inte detta urval vid utskrift av kundreskontra. Det jag menar är att det ska blir rätt från början med konton, så att man slipper göra manuella konteringar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har konto 1511 - Kundfordringar koncern, och 2443 - Lev.skulder koncern, löser detta problem. Funkar alldeles utmärkt. När du lägger in lev.fakt. väljer du detta konto, tillika när du gör kundfaktura/Marie

Det låter ju jättebra, har inte tänkt "så långt". Men jag ställer samma fråga som "Skebobruk". "Hur ändrar du till 1511? 2443 är ju inga problem, i leverantörsfakturorna kan man ändra i bilden men KF?"
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ändrar du till 1511? 2443 är ju inga problem, i leverantörsfakturorna kan man ändra i bilden men KF?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du gör kundfakturan - under flik 3. Moms och konton, till höger ändrar du kundfodran.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu använder jag mig inte av detta men det var verkligen smart åtgärdat.

Många tummar upp för dig.

Lena__15
MEDLEM

Men jisses, jag har kört Visma i säkert 15 år och missat detta totalt. Ett jättestort tack till dig, det löser många problem. Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Jag har samma situation. Jag löser  det med kontringsmallar. En leverantör koppas till en konteringsmall. När faktura registreras så föreslår systemet en kontringsmall. I mallen står att det skall bokas i kredit på t ex 2443 istället för 2440. Då hamnar koncernspesifika lev.fakturor på olika balanskonton. Det funkar även när du gör betalningar. Har tyvärr inte hittat någon bra lösning för kundfakturering. Det löser jag med att ha det inställt på flik 3 på fakturorna så att det bokas t ex på 1512 isället för på 1510. Där kopierar jag en gammal faktura med rätt instaällning när jag fakturerar i koncernen. Ett tips till. Du vet väl att du kan redigera utskriften på balansräkningen. Kolla filerna i Vismakatalogen - gemensamt\bokfrpt. Skapa alltid nya rapporter genom att kopiera originalrapporterna.


PB

Se svar från MarieN tidigare i denna tråd. Det fungerar alldeles utmärkt, har provat.