Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra överlåtelse av leasingavtal

En delägare i ett aktiebolag lämnar aktiebolaget och startar ett nytt. Delägarens billeasingavtal överlåts utan att någon ersättning lämnas - delägaren övertar helt enkelt billeasingavtalet. 

Det finns ett belopp, säg 40.000:- kr, kvar bokfört som förutbetald leasingavgift på konto 1720 (kvar av första förhöjd leasingavgift).

Hur ska detta bokföras i det aktiebolag som delägaren lämnar?
Att konto 1720 ska krediteras förstår jag, men vad är motkontot? 

/Marie

4 SVAR 4

Som leasingkostnad som jag lärt mig. Vilket är rätt logiskt då avtalet blev kortare...Lycka till!

Finns en liten fara då delägare övertar leasingkontrakt. Om det skulle finnas ett övervärde i bilen vid överlåtande av leasingkontrakt kan skatteverket anse att det är en löneförmån. För att eliminera denna risk bör bilen värderas. Det värde skall sedan jämföras med det överlåtna. Troligen är det inga problem men som en ren försiktighets åtgärd bör detta ändå göras. Kan spara mycket problem i framtiden.

Nja, så länge det är mellan bolag så bör det inte vara något problem. Det hade ju varit skillnad om det var privat uttag.

Tack för era svar!

Det är som sagt mellan två bolag - kan personen som använder bilen få förmån när bolaget övertar ett leasingkontrakt?
Jag tänker nog som AccountantfromHell_singland, d v s att det är skillnad om privatpersonen övertagit kontraktet.