Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Valeria_unjo
MEDLEM

Periodisering av fakturor för inköp tjänster från EU

Vi hyr datorer från Dell Technologies, som är registrerad i Irland. Detta betyder att jag behöver boka och rapportera EU moms på inköp av tjänster. Problemet är att fakturorna ska betalas i förskott, så nu i februari fick vi fakturor för april. Jag har skapat konto 5250 med momsrapportskod 21, men eftersom jag ska periodisera fakturorna så uppstår det skillnad i momsrapporten: moms är bokad men det är noll på kostandskontot. Inköp flyttas till balanskonto 1700 och inköpsbeloppet som moms ska räknas på finns inte i den aktuella månaden. . Då tänkte jag att jag kan redovisa omvänd moms i samma period som faktura avser, men då går det inte att ha flera olika rader i periodiseringen. 

Har ni någon tips hur jag kan hantera detta problem? Jag vill gärna slippa att hantera detta manuellt.

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Valeria_unjo!

För att säkerställa att momsen blir rätt hanterad rekommenderar jag dig att först kontakta Skatteverket och fråga hur de tycker att du ska göra med momsen.

I Visma Administration finns det en funktion som heter Periodisera vilande moms som jag tänker att du kan använda dig av. Jag skickar med hjälpavsnittet Skapa periodisering som jag tror kan ge dig bra vägledning i hur du gör med vilande moms i programmet.

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.

Trevlig helg!

/Tinne