Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av kundfakturor

Efter den nya uppdateringen 2015.21 så finns numera ett konto som heter Intäktskonto för periodisering som en tvingas använda. På detta konto byggs det upp ett stort saldo i debet. Samtidigt får intäktskontona ett för högt saldo i kredit. Om jag tex. fakturerar en hyra kvartalsvis, så hamnar hela 3-månadersintäkten i kredit på 3911. Hade detta bara berört ett intäktskonto som jag kunnat jämföra med 3099 Intäktskonto för periodisering, så hade det varit enklare, men nu har jag ett 10-tal intäktskonton som visar fel summor i kredit. De går ju inte längre att jämföra med budget! Jag fattar verkligen inte hur ni tänkt här. Det gör ju Visma totalt odugligt opålitligt!

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Linne, 

Tack för din feedback på funktionen. Än så länge har vi fått väldigt lite respons kring detta och vi räknar givetvis med att det kan komma önskemål att utvärdera på det här områden. 

Vi tog fram den här funktionen i samarbete med en rad olika användare som fick kika på våra skisser och påverka funktionen under arbetets gång. Vi såg tidigt i våra intervjuer att det fanns två olika läger bland de här användarna, beroende på hur de valt att lösa periodiseringen av intäkter i bokföringen tidigare.  

ALT 1: Periodisering med hjälp av ett intäktskonto, ett periodiseringsintäktskonto och ett interimssskuldskonto. Momsrapportkoden ligger på ordinarie intäktskontot och påverkar momsberäkningen för perioden. Ingen momskod används på periodiseringsintäktskontot eller interimskontot.

ALT 2: Periodisering med hjälp av ett intäktskonto och ett unikt interimsskuldskonto för kundfakturor, där momsrapportkoden ligger på både intäktskontot och interimskontot. Momsberäkningen görs i det här fallet från interimskontot.

I periodiseringsfunktionen på kundfakturor i programmet beslutade vi att i huvudsak låta ALT 1 vara standard, eftersom man  då utgår ifrån hantering av moms på ordinarie intäktskonton och behöver inte göra speciella inställningar för momskoder på konton som man normalt inte hanterar moms på. Vår rekommendation om man har många olika intäktskonton för periodisering är att skapa ett periodiseringsintäktskonto för vardera konto (dubbla konton), för att slippa samla allt på ett enda periodiseringsintäktskonto. 

Det går dessutom att använda ALT 2 i den här funktionen, om man vill och har kunskaperna om hur momsen hanteras i programmet, genom att ange ordinarie intäktskonto både på artikelraden och som periodiseringsintäktskonto i periodiseringsdialogen. 

Om det är svårt att hänga med i mina beskrivningar ovan får du gärna berätta hur du löste periodisering av intäkter tidigare i bokföringen, så kan vi förhoppningsvis tipsa dig vidare utifrån hur du faktiskt önskar arbeta.