Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering leverantörsfaktura i version 2015.23

Hej, undrar om jag kan se så att min periodisering är rätt utförd innan jag utför periodisering i bokföringen.

Kan jag se det på lev.fakturajournalen och hur skall e korrekt periodisering i sådana fall se ut?

Jag har version 2015,23 i Visma 2000

Med vänlig hälsning

Marie

5 SVAR 5
Thomas L
UTFORSKARE

Du kan gå in på Bokföring - Periodiseringar och dubbelklicka på den periodisering du vill kontrollera. Då ser du hur kommande verifikat ser ut innan dessa utförs. 
Här finns mer information om hur man periodiserar och exempel på hur en leverantörsfaktura kan periodiseras.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag går in o kollar där så har jag 1717 som kostnadskonto och jag har tex 5615 som periodiseringskonto. Som jag förstår så är detta fel eller??

Visma gjorde en ändring från version 2015.2 då man införde möjligheten att periodisera kundfakturor, för att dessa ska hanteras på ett och samma sätt. Så här skriver de i versionsnyheterna:
Förändring i hur du periodiserar leverantörsfakturor

Från och med den här versionen hanteras periodisering av leverantörsfakturor annorlunda mot tidigare programversioner. Om du periodiserar leverantörsfakturor ska du tänka på följande när du har installerat version 2015.2:

• När du registrerar en ny leverantörsfaktura ska du tänka på att använda kostnadskontot, t ex 5010, istället för interimskontot, t ex 1710, på fakturaraden.
  • Har du markerat Föreslå periodisering på ett interimskonto, tex 1710, måste du byta och istället markera Föreslå periodisering på kostnadskontot, t ex 5010.
  • Har du använt konteringsmallar med interimskonton, tex konteringsmallen för hyror, så ska du byta konto i mallen så att det är ett kostnadskonto istället.
  • Gamla periodiseringar kommer att kunna utföras som vanligt, men alla nya periodiseringar skapas enligt det nya sättet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag lagt in den enligt ovan med kostnadskonto 17.. och kört ut lev.faktura journal hur går jag tillväga för att få den rätt?

I och med att den är journalförd så kan du gå in på leverantörsfakturan markera raden där periodiseringen ligger och klicka på periodisera. Välj att makulera kommande kommande periodiseringar. 
Därefter skulle jag rekommendera att kreditera leverantörsfakturan på samma datum och skapa en ny leverantörsfaktura med rätt konto där du lägger in periodiseringen.