Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Periodiseringar

I nya Admin2000, 2015.21, funkar inte periodiseringarna som tidigare. hur gör man för att det ska bli rätt?
20 SVAR 20

Re: Periodiseringar

Hej, 

I versionsnyheterna finns en checklista på vad du ska tänka på när du periodiserar leverantörsfakturor i den nya versionen. 

Förändringen innebär att du nu anger kostnadskontot på leverantörsfakturan och interimskontot i periodiseringsdialogen. Precis som tidigare hamnar kostnaden på interimskontot och på leverantörsfakturajournalen ser du sedan att kostnaden bokas i både debet och kredit på kostnadskontot. 
NY MEDLEM

Känns lite avigt att göra på ett annat inarbetat sätt. Nu skriver jag ut mina leverantörsfakturajournaler, dubbelsidigt, och då tar själva konteringen av fakturan två rader mer plats. Helt i onödan när man ändå ser konteringen under sammanställningen.

Stort tack för återkopplingen, jag tar till mig synpunkterna. 
NY MEDLEM

Vi har konton som ibland periodiseras, ibland inte. Det innerbär att om vi ska lägga in periodisering automatiskt får vi ha det på nästan alla konton och irritera oss när vi läggger in fakturor som inte ska periodisras. Det fungerade jättebra tidigare, det här känns bakvänt

Hej Kristina, vi har fått liknande önskemål från andra användare och vi har med oss det när vi ser över funktionen till framtida versioner. Vi tänker att det kan finnas anledning att styra detta utifrån konteringsmallen och/eller leverantören istället. 
NY MEDLEM

Jag förstår hur ni har tänkt. Det är dock helt ologiskt att bokföringen hamnar på ett annat konto än det man angett i konteringen på leverantörsfakturan. Tveksamt om detta kan anses som god bokföringssed.
NY MEDLEM

kan inte annat än hålla med dig Arne. Sen är det på "gammalt" sätt när det gäller manuella verifikationer så det ställer till det för en.
NY MEDLEM

Håller fullständigt med Kristina! Onödigt krångligt att den där rutan ska dyka upp när kostnadskontot används..... Lös problemet tack!

Tack för din input!