Hej!
Jag har en företagsförsäkring nu med datum oktober som anlände så sent så jag tog aldrig med den i oktobers redovisning utan tänkte lägga in den nu i novembers månadsrapport.
Den gäller from december och det är en företagsförsäkring utan moms.
Jag har på 1790 uppbokat hela tiden ett belopp för företagsförsärking från bokslutet.
Hur hade ni gjort? Hade ni lagt in den i november nu eller väntat att lägga in den i december när den väl börjar gälla?
Får man skjuta fram bokföringsdatumet så även om det står fakturadatum i oktober?
Jag tänker att det är ok eftersom det inte är någon moms. Men är osäker?
Hej!
Nu var det inte gällande låsta perioder jag undrade, utan jag undrade om man får lov att lägga in leverantörsfakturan senare, som i detta fallet står det oktober på leverantörsfakturan, men jag vill lägga in den i december istället.
Jag har förmånen att arbeta i Admin 2000. Jag vet inte ifall periodiseringsfunktionen finns i Admin 200, men jag kan berätta hur jag skulle göra:
Vänd bort företagsförsäkringen helt (+6310/-1790)
Uppbokningen av försäkringsfakturan, blir i reskontran +6310/-2440
Ställ dig på raden för konteringen av 6310 och välj funktionen periodisera (hoppas funktionen finns).
Tala om att periodiseringen skall börja 31 december och antalet månader (12?)
Välj konto för periodiseringen, 1730 är försäkringar
Tryck Enter tills du ser kommande månaders avräkningar från 1730 i rutan längst ner
Nu kommer Visma med automatik med början 31 december boka upp kostnaden för månadens försäkring och fortsätta göra så i 11 månader till med automatik per den sista.
Hoppas bara att din version har denna funktionalitet!
Det är en höjdarfunktion!!
//L
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.