Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Perodisering företagsförsäkring i Administration

Hej!

Jag har en företagsförsäkring nu med datum oktober som anlände så sent så jag tog aldrig med den i oktobers redovisning utan tänkte lägga in den nu i novembers månadsrapport.

Den gäller from december och det är en företagsförsäkring utan moms.

Jag har på 1790 uppbokat hela tiden ett belopp för företagsförsärking från bokslutet.

Hur hade ni gjort? Hade ni lagt in den i november nu eller väntat att lägga in den i december när den väl börjar gälla?

Får man skjuta fram bokföringsdatumet så även om det står fakturadatum i oktober?

Jag tänker att det är ok eftersom det inte är någon moms. Men är osäker?

3 SVAR 3
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

På supportsidan Nya regler om bokföring förenklar skriver vi "Om du hittar ett fel i en låst period ska felet rättas i den period som du upptäckte det. Upptäcker du till exempel felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni"

Så du ska bokföra den i november månad, även om den innehåller moms. Är inte oktober månad låst så kan du lägga in den i oktober månad och hade det varit med moms lämnat in en rättelse av momsrapporten till Skatteverket. 

Fakturadatumet styr vanligtvis i vilken period som leverantörsfakturan bokförs. I och med att oktober nu är låst kan du inte bokföra journalen i oktober men du kan fortfarande lägga oktober som fakturadatum. När du skriver ut leverantörsfakturajournalen nästa gång kommer du få en upplysning om att det finns konteringar från transaktioner i flera månader. Detta är en upplysning som går att komma förbi genom att klicka Skriv och leverantörsfaktura bokförs då på journaldatumet. 

//Linnea
Sara__38
MEDLEM

Hej!

Nu var det inte gällande låsta perioder jag undrade, utan jag undrade om man får lov att lägga in leverantörsfakturan senare, som i detta fallet står det oktober på leverantörsfakturan, men jag vill lägga in den i december istället.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har förmånen att arbeta i Admin 2000. Jag vet inte ifall periodiseringsfunktionen finns i Admin 200, men jag kan berätta hur jag skulle göra:

Vänd bort företagsförsäkringen helt (+6310/-1790)

Uppbokningen av försäkringsfakturan, blir i reskontran +6310/-2440
Ställ dig på raden för konteringen av 6310 och välj funktionen periodisera (hoppas funktionen finns).
Tala om att periodiseringen skall börja 31 december och antalet månader (12?)
Välj konto för periodiseringen, 1730 är försäkringar
Tryck Enter tills du ser kommande månaders avräkningar från 1730 i rutan längst ner

Nu kommer Visma med automatik med början 31 december boka upp kostnaden för månadens försäkring och fortsätta göra så i 11 månader till med automatik per den sista.

Hoppas bara att din version har denna funktionalitet!

Det är en höjdarfunktion!!

//L