Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Personalfest (julfest) med övernattning

Hej, skall bokföra personalfest/julfest.

Julbord 19st - 10146:-

Logi inkl frukost 17st - 9929:-

Öl 1495:

vin/sprit 2240:-

Pratat med skatteverket och login är fullt avdragsgill, 9929x0,12=1191,48 (12%moms)

Jag har varit på skatteverkets sida och lagt in mina siffror och får då dra för julbord inkl. starköl/vin & sprit 1710:-, moms jag får dra är 589:-

Detta måste väl innebära att att jag får dra moms 589 +1191,48= 1780,48

Avdragsgill kostnad blir 9929+1710= 11639:-

Resterande är icke avdragsgill kostnad - tänker jag rätt?

Kontering enligt nedan; 

2440 kredit 26589:-

2610 debet 1780,48

7631 debet 11639:-

7632 debet 13169,52

7 SVAR 7
NY MEDLEM

Re: Personalfest (julfest) med övernattning

ser väl OK ut men skulle använda andra konto

Ingående momsen 2641

login 5831

NY MEDLEM

Naturligtvis 2641, det har jag bokfört det på - sorry. Logi - jag har hotell på 5820 men då jag sammanställer till moderbolaget så blir detta konto inte bra att använda, får fundera på detta. Tack för din input!

NY MEDLEM

Hej! 

Kontrollera så att den avdragsgilla momsen stämmer, annars ser det bra ut.

/Fredric 
NY MEDLEM

Den avdragsgilla momsen är den jag får på skatteverkets sida vid intern representation (Moms på 90:-/st samt lagt in vin/sprit o starköl där) samt lagt till momsen för logi, som enl. skatteverket är avdragsgillt. Så då måste det väl blir rätt...
NY MEDLEM

Om det är beställt starköl så bör det kunna läggas till grund för beräkningen. Om det avser lättöl så blir det en fråga om det får räknas in som mat eller inte. I vart fall känns det rimligt att få räkna med öl, som inte är starköl, i beräkningsunderlaget. Även icke starköl är ju en del av middagen. Den frågan måste SKV kunna besvara om svaret inte redan finns.
NY MEDLEM

Hej MarieN!

Tänkte bara att 1710 kr * 25% = 427,5 kr moms men det är kanske nått annat inräknat i beloppet 589 kr?

/Fredric 
NY MEDLEM

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.15532...

Längst ned på denna sida kan man lägga in vilka kostnader man har och får då upp hur mycket moms man kan dra. Förstår ditt inlägg men har gjort enligt skatteverkets egen sida - och de räknar fram det förmånligaste, och då drar jag enligt deras underlag. Hoppas verkligen inte att det är fel, tycker denna hjälp är jättebra!

/Marie