Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik42
NY MEDLEM

Prisuppgifter i en offert till privatkund

Hej

 

Vi har skickat en offert på ett jobb till en privatperson.

Vi har använt en av era färdiga mallar, vi har bara lagt till vår egna logga.

I vår offert står alla priser exkl moms och en totalsumma exkl moms. Det står även på samma rad som totalsumman att "mervärdesskatt tillkommer".

Nu vill vår kund inte betala momsen, utan att han hävdar att pris till privatperson ska vara inkl moms.

Räcker det för mig som företagare att skriva "mervärdesskatt tillkommer" eller måste det vara uträknat på offerten?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.  Har dock haft tvist om detta med en kund och kundens advokat ansåg vi hade rätt när han läste att det stod att moms tillkom
Peter R
MEDLEM

I min värld så kan ju inte kunden komma undan momsen. Står det att moms tillkommer i offerten så kan ju kunden bara banna sig själv att hen inte läst det. Men klart är att det bästa är att kommunicera med ink moms priser till privatkunder, för då slipper man ju denna typ av onödiga diskussioner. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag var hyfsat säker på att det räcker att det ska stå att moms tillkommer, men att det ska stå med hur mycket (25%) samt vara tydligt angivet.

Men sen hittade jag KV's vägledning om prisinformation

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/V%C3%A4gle...

och här kan man läsa att moms och andra avgifter ska ingå.

Jag skulle kolla med KV eller ARN om jag vore du, för att ha ordentligt på fötterna när du talar med kunden.

//Tina

Tina,

Den länk du hänvisar till beskriver, enl min tolkning, hur prisinformation ska tillämpas på försäljningsstället samt i marknadsföring och berör inte offerter.

Men ditt förslag på att kolla med KV eller ARN tycker jag är bra.

Tack för all hjälp, den uppskattas.

Har pratat med Hallå Konsument och där rådde de mig att låta kunden eller jag själv anmäla till ARN så får de kolla på det och ge en rekommendation. ARN gav inga synpunkter eller råd förrän det finns en anmälan.

Jag borde ju inte vara den första... Men jag hittar inga prejudicerande fall... Någon som vet om något mer liknande fall?


// Henrik

JoannaNorlander
ANSTÄLLD

Hej Henrik,

Jag håller med om att det inte är helt klart vad som gäller och att mycket handlar om tolkningen av lagtexten. Det jag hittat när jag sökt efter mer vägledning är ett referat där ARN gett säljaren rätt då det framgick att priset var exkl moms i form av att texten "Mervärdesskatt tillkommer" fanns med på offerten. Jag hittade detta referat genom att besöka www.arn.se, gick in under Referat och vanliga fall - Länk till ARN:s referat - Sök i vår databas över vägledande beslut från ARN. Här sökte jag på "Offert" och fick upp denna sida. Klickar man in sig på ärende 1991-4619 kan man läsa följande:

"I den skriftliga offert som bolaget lämnade till
makarna N på deras begäran angavs att priset för det erbjudna arbetet var
"nto" 36 500 kr. Nederst på offerten finns i tryckt text angivet
"Mervärdeskatt tillkommer". Enligt nämndens mening har bolaget
härigenom på ett tillräckligt tydligt sätt gjort klart för makarna N att den
lämnade prisuppgiften inte inkluderade mervärdeskatt."


Är det fler av våra användare som använder sig av offerter så är vår rekommendation alltid att man till privatpersoner fakturerar inklusive moms. Genom att välja en prislista som är just inklusive moms på kunden kan man undvika manuella fel. Är det så att man vill tydliggöra momsen ännu mer på offerterna har vi en färdig offertmall för nedladdning i vår programhjälp.