Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Problem med avstämning och problem med en försäljning - Förening

Jag har 2 problem som kanske hänger ihop! Vid avstämning på konto 1930 får jag följande: "Avstämningsbeloppet är mindre än beloppet i bokföringen". Avstämningsbeloppet är alltid 0, medans bokföringsbeloppet varierar månad för månad jan-aug. Jag har journalfört t.o.m aug.

Nästa problem gäller en försäljning. Vår klubb sålde ett flygplan i mars. Då det händer väldigt sällan la jag in försäljningen direkt på konto 1930 som är vårt bankkonto med ett kopplat BG. Jag skapade alltså inte något 31-konto för försäljning av flygplan. Visma protesterade inte. Pengarna kom in i 3 inbetalningar och finns på vårt konto. Men när jag kör en balansrapport eller en resultatrapport syns inte dom pengarna och vi har ett minusresultat. Måste man skapa ett 31-konto för försäljning för att det ska bli rätt? Och värst, måste jag göra om allt från mars då jag har journalfört t.o.m augusti? Mvh MickeB
9 SVAR 9
NY MEDLEM

Re: Problem med avstämning och problem med en försäljning - Förening

Finns det någon som har nåt svar på detta?
NY MEDLEM

Hej, på första frågan. Avstängningen som är noll. Du fyller beloppet själv beroende på vad saldo på på bankkonto kontant etc visar. Sedan stämmer vi Visma det mot vad du bokfört.

Gällande försäljning måste du ha ett motkonto till 1930, vad har du valt där?
NY MEDLEM

Hej! Så jag ska fylla i samma belopp i rutan "avstämningsbelopp", som beloppet i rutan "bokföringsbelopp"? Och göra detta månad för månad, januari - augusti?

Försäljningen, motkonto är "1510 kundfordringar (medlemmar)".
NY MEDLEM

Och 1510 kontot blir det automatiskt när man skriver en faktura... /MickeB
NY MEDLEM

Hejsan! Nej, du ska inte skriva in samma belopp som bokföringsbeloppet. Skriv först in det datum du vill göra avstämning på, gå sedan ned till rutan där du har plusgiro eller bankgiro. Kolla sedan på ett bankuttdrag vad utgående belopp den dagen är och skriv i det där. Om du bokfört på rätt datum, det vill säga samma som när banken har dragit/ satt in pengar ska det bli 0 i avstämningsbelopp.1510 är det konto som programmet använder som kundreskontrakonto.
NY MEDLEM

Blir det inte konstigt att lägga in på 1510? Förvisso en tillgång så länge du inte fått in samtliga betalningar, men i slutändan bör du ändå få in försäljningen på ett intäktskonto för att du ska se det i resultatrapporten. Fordringarna (1510) står bara kvar till dess att fakturorna är betalda.

(Fakturametoden) Tänker att du bör ha bokfört en försäljning på 3XXX med motkonto 1510 först - du har nu en fodran mot kunden. Vartefter kunden betalar in räknar du av det på 1510 med motkonto 1930.

(Kontantmetoden) Du bokför då försäljningen på 3XXX mot 1930 direkt. 
NY MEDLEM

Jag la inte in på 1510, jag la in på 1930 och då blir motkontot 1510 automatiskt. Då är alltså problemet att jag valde 1930 istället för att skapa ett nytt 3xxx konto? Är det därför det inte syns i balans- och resultatrapporten?

Jag testade att göra som du sa angående avstämning och då fick jag "Avstämningsbeloppet är lika med beloppet i bokföringen". Båda beloppen blev ett minusbelopp som är samma summa som försäljningsbeloppet på flygplanet. Det måste innebära att problemen hänger ihop.

Hur kan jag fixa detta då det är journalfört (och låst) t.o.m augusti? Jag kan väl inte skapa ett 3xxx konto och lägga in försäljningen där, och få in det i mars som var försäljningsmånaden? För ett par år sen hade jag nåt annat problem i en låst månad. Då kunde jag skicka backupfilen till er, så fixade ni det utan problem. Eller finns det nåt annat sätt? Mvh MickeB
NY MEDLEM

Någon som har ett svar...?

Hej Flygklubb,

Om du inte redan har löst ditt ärende rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så vi kan säkerställa att du arbetar på rätt sätt. Tanken i Föreningsprogrammet är att du lägger in fakturor, skriver fakturajournal - registrerar inbetalningar och skriver inbetalningsjournal. Låter du programmet hantera detta så slipper du tänka på konton och motkonton. Du ska inte ha en markering under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Bokföring - Bokför journaler och momsrapporter manuellt om du vill använda programmets automatik för att bokföra. 

Vad gäller avstämningen så har vi två instruktioner för detta. En för den som ska göra en manuell avstämning  och en för den som ska göra en automatisk avstämning  

Du skriver även om att du har en låst period. Här kan du läsa mer om Bokföringsnämndens vägledning om bokföring

Välkommen att höra av dig!

/Kristina