Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
UTFORSKARE

Problem med avstämningen - Administration

Vi var tvungen att boka jätte mycket manuellt och nu när vi gör avstämningen, stämmer det inte alls. Hur kan vi korrigera detta? 
Får meddelandet "det finns ej journalförda fakturor" men när vi försöker journalförda, finns det ingenting...
Beloppet är stor.
7 SVAR 7
NY MEDLEM

Re: Problem med avstämningen - Administration

Vad är det som gjort att du varit tvungen att boka en massa manuellt?

Det verkar som att du inte fört över utgående balans från föregående år. På första raden står det att IB inte stämmer.

Mitt tips är att du tar en säkerhetskopia först innan du försöker rätta till uppgifterna som ligger fel.

Sen är det bara att försöka bena upp det hela.

Har du bokfört alla journaler som hör till förra året? Transaktionerna verkar höra hemma på 2018 så frågan är om allt stämmer för 2017.

Vilken månad stämde avstämningen till fullo? När du fått kläm på detta får du nysta framåt. Gör en säkerhetskopia efter varje korrekt avstämning så att  du kan följa bakåt om det råkar bli fel under resans gång när du benar upp det hela.

//Davor P

UTFORSKARE

Min dator blev stulen och vi måste göra om bokföringen okt 2016 - aug 2018. 2017 är gjort med SIE-fil (bara transaktioner) och 2016 och 2018 manuellt. Vi vet ganska säkert att bokföringen stämmer, problemet är hur vi kan stämma reskontrarna.
2017-12-31 avstämning utan fel, 2018-01-01 börjar det...
NY MEDLEM

Om allt stämmer 2017-12-31 har du en fix punkt.

Ta en säkerhetskopia innan du kör vidare.

Gå in på BOKFÖRING - Ingående balans
Klicka på Överför UB från föregående år

Hur ser din avstämning ut nu? Får du bort "anmärkningen" att IB inte stämmer?

Vilka fakturor har ni kört in i reskontran per 2017-12-31 (kund och leverantör)?
Vilka fakturor har ni kört in i reskontran under 2018?
Vad är betalt under 2018?

Har du automatisk överföring mellan reskontra och bokföring aktiverat för 2018?

Alla dessa transaktioner bör ju ligga på reskontran och inte i manuell bokföring.

Kör du allt i samma verifikationsserie eller har du olika serier för olika sorters transaktioner?

//Davor P
NY MEDLEM

När jag tittar närmare på din skärmdump så ser det ut som att du har bokföringsdatum i januari och reskontradatum i oktober.....

Detta kan ju också ställa till det en del....
UTFORSKARE

Överför UB från föregående år är gjort och det hjälper inte, tyvärr.
 Alla fakturor har vi kört in reskontra under 2018 men vi har korrigerat en hel del manuellt i bokföringen (bankfiler, fakturor osv. ).
Har inte automatisk överföring.
Har pratat med revisor idag och vi kom överens att bokföringen stämmer, det är bara teknisk problem med reskontra och jag har ingen aning hur jag ska korrigera...
NY MEDLEM

Har revisorn pejl på det hela hade jag rekommenderat att köra 2018 som det är utan att lägga ner en massa tid.

Vad är gjort för 2019? (jag förutsätter att du kör kalenderår på räkenskaperna.....)
Highlighted
NY MEDLEM

Revisorn kanske har SIE-filer för dessa år som han/hon kan skicka dig.
Med vänlig hälsning Lena