Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Programmet föreslår auto nästa lediga kundnummer vid nyuppläggning av kund ?

proggram 500.  Vill att programmet automatiskt föeslår närmast ledigt kundnummer vid nyuppläggning av kund. Vi rensar ibland bort enskilda kundnr som inte används - avlidit, flyttat mm . Därför får vi "hål" i nr-serie som kunde fyllas med ny kund. Nu får man sitta och scrolla för att hitta eller gå längst ner och bara fylla på.  Finns denna funktion i programmet ?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13

7 SVAR 7
MEECHO
MEDLEM

Bra förslag! Skulle gälla även Adm 2000!
Davor P1
CHAMPION

Detta finns inte i dagsläget och jag kan ha viss förståelse för anledningen.

Du KAN hamna i ett dilemma om en "gammal kund" återkommer för att göra affärer med er. Då har du återanvänt ett gammalt nummer vilket i mina ögon inte är optimalt.

Jag föreslår att du struntar i dessa hål och bara låter programmet räkna upp kundnumret i vanlig ordning. Du sparar en massa tid på att strunta gräva efter hål i nummerserierna.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK jag kan förstå din inställning men kunden som togs bort har vi kanske inte fakturerat på många år så det saknar betydelse DÄREMOT vill jag gärna ha kunderna klumpade ihop med "sin" bokstav dvs alla med t.ex. G hamnar intill varandra .
"låta programmet räkna upp " ?  vaddå räkna upp....?? får ju scrolla längst ner varje för att se sista nummer...

Du behöver inte scrolla över huvud taget.

Jag är lite osäker på exakt var man gör denna inställning, men jag tror att du går in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Nummerserier

I nederdelen har du tre tomma rutor med texterna Kundnummer, Leverantörsnummer och Artikelnummer.

Om du lägger in ett värde där så bör programmet räkna upp dessa värden ett steg i taget. Eventuellt kan du även lägga in bokstäver före nummer, men detta har jag inte testat själv. Jag ser att jag har siffror inmatade på kundnummer där jag vet att detta fungerar smärtfritt för vår del.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för ditt engangemang men där var det redan ifyllt , annars hade t ex inte fakt.numren ändrat sig auto.
Nej jag retar mig på att inte programmet auto klarar av hitta tomluckor i kundregister utan jag måste scrolla längst ner för att ta nästföjande nr. Vi har från början skapat kundnr med 1000 i A-gruppen , 1250 i B-gruppen osv och då blir det luckor.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Välj att sortera registret i fallande ordning, så kommer det högsta numret upp överst och du slipper skrolla...

//L
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan också använda dig av Ctrl+End för att komma längst ner och Ctrl+Home för att komma högst upp. Windows-stuff...

//L