Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adam Högstedt
UTFORSKARE

Programmet kan inte startas - regionsinställningar?

Hej!

 

Jag har precis installerat Admin 2000, men får felmeddelande när jag startar programmet:

Programmet kan inte startas

Datorn har regionsinställningar som inte fungerar med programmet.

Kontrollera Windows inställningar för regionsformat i Kontrollpanelen.

 

Om man googlar på detta så kan man hitta skriven hjälp från Visma som hänvisar till att man ska "Kontrollera inställningarna i Windows under Kontrollpanelen - Region".

Till saken hör att jag har alla (tror jag) regionsinställningar satta till det som är default för Sverige. T.ex. att använda kommatecken som decimalavgränsare. Har dock språket i operativsystemet (WIndows 11 Pro) inställt på engelska, men är väl ingen regioninställning, så jag tror inte det är det som är fel.

Är det någon som vet mer exakt VILKEN regionsinställning det är som kan orsaka detta fel?

 

Mvh Adam Högstedt

 

3 SVAR 3
Adam Högstedt
UTFORSKARE

Jag har löst detta själv nu, men tänker att jag skriver svar här ändå ifall någon annan fastnar på samma problem:

Det var inte någon specifik formatinställning för tal och datum etc som var fel, utan det är tydligen så att man måste ha exakt rätt val för “Regional format”. Jag hade detta inställt på “English (Sweden)”, men när jag ändrade till “Swedish (Sweden)” så funkade det. Det funkar dock fint att ha ett visningsspråk ("Windows display language”) som är något annat än svenska (här har jag fortfarande “English (Sweden)”, och det funkar fint).

Hej @Adam Högstedt 

Bra jobbat och tack för att du delar med dig av lösningen. 

 

Ha härlig dag!

/Tinna

Hej @Adam Högstedt och andra forumanvändare!

 

Idag har jag fått information att i den senaste versionen av Visma Administration 2023.2 har vi infört stöd för Unicode, vilket möjliggör en bredare användning av olika teckenuppsättningar såsom English(Swedish). 

 

//Tinna