Inget händer när man väljer att färdigställa besluten.
- Går till Skattereduktion - flik 2. Beslut
- Säkerställer att betaldatum är korrekt och kryssar i (markerar) de fakturor som ska färdigställas
- Klickar på "Färdigställ beslut"
- Informationsruta med fråga "Vill du färdigställa besluten" dyker upp - klickar JA
- Rutan försvinner men inget händer (inga betalningar på fakturor, fakturorna kvar under flik 2)
Har dubbelkollat fakturorna på flik 4 - ingen betalrad och saldo kvarstår. Har stängt/öppnat programmet samt kört registervård.
Hej @Johan_95
Det låter som om du har gjort precis som man ska. Det vore toppen om du kunde slå en signal till supporten så vi får koppla upp och titta på hur det ser ut hos dig samt felsöka för att bena ut varför det inte går att färdigställa besluten.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
Tillsammans med supporten upptäckte vi att det fungerade att färdigställa en faktura i taget. Två eller fler fakturor på en gång fungerar inte. Supporten kunde inte återskapa felet i deras program, så det är inte säkert att felet beror på version 2024.1. Jag misstänker dock att felet uppstår när man färdigställer i 2024.1 om ansökan har gjorts i föregående version, men supporten skulle testa det och återkomma.
@Johan_95 Så bra att du uppdaterade här i forumet - tack snälla för det. När du får besked får du väldigt gärna återkomma och uppdatera mig igen.
Ha det fint
/Tinna
Har samma problem! Vore bra att lösa detta...
Hej @Saris-Z
Välkommen som ny forummedlem.
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och vi har försökt att återskapa det du beskriver utan framgång, oavsett om vi använder en äldre eller den nya versionen av Visma Administration.
För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi se hur det ser ut i ditt företag och undersöka vad som skiljer ditt system från våra testmiljöer så av den anledningen behöver du slå en signal till vår support. Tänk på att under jul- och nyårshelgerna har vi förändrade öppettider. Mer info och kontaktuppgifter hittar du här.
God Jul och Gott Nytt År
/Tinna
Hej,
Jag har nu haft möjlighet att prova färdigställa ansökningar som har skapats i version 2024.1, och problemet kvarstår tyvärr. Som tur är går det att färdigställa ett beslut i taget, men inte två eller fler samtidigt.
Supporten ringde aldrig upp mig, men jag kände inte att det var akut och har därför inte försökt nå er själv. Nu ser vi att fler har exakt samma problem, och jag antar att felet uppstod efter uppdatering även för @Saris-Z.
Jag vet inte vad ni vill veta, men jag kan punkta upp lite om min datormiljö:
Vill ni veta något mer är det bara att fråga.
Hej @Victoria8012
En kollega till mig kommer att höra av sig till dig på den mejladress som du använder här i forumet och be om en säkerhetskopia så vi kan felsöka ytterligare.
Tack för att du hörde av dig.
/Tinna
Hej! Har samma problem efter uppdatering till 2024.1. Kan inte färdigställa beslut. Teorin om att ROT ansökningarna har skapats i förra versionen stämmer inte för mig. Gjorde ansökningar långt efter uppdatering nu 250107 och fick utbetalt igår som nu ska färdigställas men det går inte. Hittade dessa svar och har nu provat att göra faktura för faktura och det funkar men det tar tid och blir sämre avstämning. Hade också problem innan årsskiftet med att maskinen lägger ROT på ALLA fakturor vid utskrift av kundreskontra, det ska inte påverka något enligt supporten men det gör det. Det blir svårare att stämma av nu 31/1 2025 när man ska kolla att all ROT som kan sökas verkligen blivit sökt för 2024.
Fler och fler bekräftar nu att de har samma problem, och inte heller jag kan godkänna ansökningar som gjorts i nuvarande version annat än en och en (så min initiala teori stämde ej). Ni har bett mig skicka in en kopia av databasen, men det undviker jag helst av flera skäl. Jag ser hellre att ni löser problemet som uppenbarligen finns i programmet.
Hej @Johan_95
Precis som du skriver så har flera kunder upplevt samma sak och vi arbetar med att identifiera och lösa problemet.
Vi har bett om en kopia av databasen eftersom det ofta hjälper oss att snabbare lokalisera och åtgärda sådana problem, speciellt då vi inte har kunnat återskapa felet i våra interna testmiljöer. Självklart respekterar vi dock ditt val och kommer fortsätta felsökningen baserat på den information vi har.
Ha det fint!
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.