Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Rabatt till kund i kronor

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-08 14:21 )

Vid fakturering: hur gör jag för att ge en kund rabatt i kronor? 
Jag har försökt att i artikelraden skriva -1000 kr på en ny rad, på samma sätt som jag brukar göra i mitt bokföringsprogram för mitt företag i UK - men Visma godtar inte minus. 
Rabatt tycks bara kunna anges i procent? 
Hur ger jag kunden rabatt i kronor? 

Varmt tack! 

Jennie

4 SVAR 4
Highlighted
MODERATOR

Re: Rabatt till kund

Hejsan Jennie! 

Du kan på rabattavtalet ställa in om det ska finnas en radrabatt för varje artikel eller om det ska vara en generell rabatt för hela fakturan. Under Försäljning - Kunder kan du gå in på en specifik kund och antingen lägga in radrabatt eller fakturarabatt, skillnaden är att rabatten gäller per rad av artiklar eller för hela fakturan. Gör du detta på kunden finns denna inställningen med på varje faktura du skapar till denna specifika kund. Du kan också gå via Försäljning - Kundrabatt lägga in dina rabattavtal för artiklarna istället, till exempel om det är en viss artikel det alltid ska vara rabatt på. 

Det finns ingen inställning att ställa in kronor när du lägger in själva rabatten, därav står det att detta ska läggas in i procent men du kommer kunna ändra detta på själva fakturan när den utställs. Ska det vara 100 kronor i rabatt på hela fakturan lägger du alltså in beloppet 100 på raden för fakturarabatt. 

När du skapar fakturan kan du klicka på procenttecknet (%) så kommer detta ändras till kronor istället och rabatten dras av. 

Ha en fin fortsatt dag! 
/My

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Rabatt till kund

Tack My!

Förlåt att jag är lite trögfattad här borta. 🙂 

Du föreslår att jag kan gå in via Försäljning Kundrabatt 

...men under fliken Försäljning (i vänsterspalten) så har jag bara 
Kundfakturor
Kunder
Artiklar 

Jag provade att lägga in en rabatt direkt på kundkontot - men då blir det bara i procent. 

Alternativet radrabatt fanns inte. 

Jag provade att lägga in en ny artikel - men systemet godtog inte minustecken. 

Jag provade att ändra från procent till kronor i artikelraden (direkt på fakturan) men det gick inte. 

Jag provade att skriva -1000 kr i en artikelrad - men systemet godtog inte minustecken här heller. 

Jag misstänker att jag har en annan version av faktureringsprogrammet? 🙂 
Jag har enskild firma. 

Rabatt görs på artiklar, i kronor, ej på hela beloppet. 

Tack för hjälpen! 

Highlighted

Re: Rabatt till kund i kronor

Hej Jennie,

Du har ställt din fråga i delen för Administration men du kanske arbetar i något av våra andra program? Återkom så hjälper vi dig gärna!

Välkommen

/Tinna

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Rabatt till kund i kronor

Hej!

Det löste sig genom att jag skrev minustecknet i antal-rutan istället för i belopp-rutan. 
Tex: 
Ordinarie pris: 1 (st) 4000 kr 
Rabatt -1 (st) 1000 kr. 

🙂