Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Radera ränteavdrag på ny faktura

Jag har dröjsmålsränta på de flesta kunder sedan tidigare. Nu använder jag mig inte av det så ofta.En fundering jag har är hur jag ska kunna ta bort dröjsmålsräntan som kommer upp på fakturan varje gång jag ska skriva en ny faktura till en kund som tidigare haft dröjsmålsränta utan att behöva betala den skulden. Då kommer den ju automatiskt upp på nästföljande faktura till den kunden. Jag vet att jag kan radera rad för rad men hur tar jag bort de gamla räntorna som hänger med hela tiden?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du raderar en ränterad från en faktura med soptunnan förs räntefakturan tillbaka till Betalningar - Räntefakturering. Där ligger alla räntefakturor som programmet automatiskt lägger upp i samband med att kunderna som är markerade för räntefaktura betalat för sent. 

Du får själv välja vad du vill göra med räntefakturorna, antingen fakturera dina kunder eller helt enkelt bortse från räntan och makulera dem. I kolumnen Åtgärd gör du ditt val för hur du vill hantera respektive räntefaktura. 
  • Fakturera innebär att det skapas en faktura direkt till den kunden på räntebeloppet. 
  • Spara innebär att räntefakturan ligger kvar i väntan på ett framtida beslut från dig.
  • Makulera innebär att du tar bort den räntefakturan för alltid.
  • Nästa faktura innebär att räntebeloppet kommer med på nästa faktura som du skapar till den kunden.
Det sista alternativet är det du har valt på den här kunden en gång i tiden och anledningen till den dyker upp regelbundet för dig. Vill du massuppdatera åtgärden på dina räntefakturor klickar du på Markera alla upptill och sedan på Massuppdatera, väljer åtgärd och klickar OK. När du är klar klickar du på Skapa fakturor upptill så utförs dina val av programmet. Kontrollera noga att du gjort rätt val på alla innan du skapar, så att du inte av misstag skapar en mängd räntefakturor som du sedan får makulera under Försäljning - Fakturor. Ta gärna en säkerhetskopia innan så kan du alltid installera den om något inte blev som du tänkte dig.

Makulerar du den räntefakturan som du tidigare tog bort från kundens faktura med soptunnan, kommer den inte att dyka upp mer igen.