Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Rapport Snittpris av fifo - Administration

Hej!

Jag vill göra en rapport där jag kan se artiklars snittpris, dvs lagervärde delat med antal. Alltså samma värde som jag får genom att "visa FIFO-priser" på artikelnivå. Också samma "snittpris" man får vi lagervärdeslista.

Men jag hittar inget register med värdet. Kan jag hitta det och var? Gör jag någon tankevurpa kanske:-)
5 SVAR 5
NY MEDLEM

Re: Rapport Snittpris av fifo - Administration

Håller med Johan med tillägg om man kunde komma åt informationen via Visma Integration så kan vi läsa ut den vägen som alternativ.

Hej Johan, 

Snittpriset finns inte lagrat i något register utan beräknas i ögonblicket du tar ut rapporten eller visar FIFO-priser. Beräkningen som sådan är en komplex historia och troligtvis inget du får fram i rapportgeneratorn, ens med villkor/uttryck. På artikeln lagras det senaste bokförda lagervärdet och antalet som lagervärdet baserades på, samt antal i lager just nu. Givetvis kan du använda dessa uppgifter för att göra vissa analyser men för att få fram ett lagervärde likt i FIFO-priser måste även artikeltransaktioner för icke bokförda lagerhändelser räknas in och det finns inget samlat värde för det i rapportgeneratorn. 

Vad är det rapporten ska användas till? 
NY MEDLEM

Tack för svar!

Min kund vill ha en "utökad" lagervärdeslista med bl.a. lagerplats. Går det att lägga en formel i en av kolumnerna i rapporten som helt enkelt tar totala lagervärdet dividerat med antalet? Jag har ju gått kursen men kan ju ha missat något:-)

I annat fall får vi göra en excelmall men det blir ju lite mer jobb för kunden.

Hej igen, 

Du kan lägga ett uttryck i en kolumncell för att dividera (/) ett fält med ett annat. Då skriver du så här:  
Uttryck(%Register->Fält/%Register->Fält)
NY MEDLEM

Tack Helene, det gick ju jättebra!!!:-) Jag har ju testat tidigare men missade visst en liten detalj då