Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Referens och inloggad

Hej! Jag skulle vilja veta varför mina initialer (MS)

 

står på allting som görs.

 
 
 

T.ex Min kollega (MM) skapar alla order, beställningar och följesedlar.

 
 
 

Och jag gör inleveransen när fakturan kommer.

 
 
 

Samt gör om ordern till kundfaktura när det är dags.

 
 
 

Men går man in på en artikel för att följa den så stårdet på initialerna att det är jag som gör allt. Nån inställning i programmetmåste vara fel, eller?

 
 

Alla vi användare är upplagda i programmet. Och loggar in med sin egen inloggning.

 

Vilket borde borga för att den som skapar en order också står som skapare..

 
 

Vi säger att jag går in på Artiklar/Tjänster för attkontrollera en viss artikel.

 

Då brukar jag välja flik 6. Spårning och sedantitta under 5 Transaktioner.

 

Då ser jag "historiken" på den artikeln.

 

Jag ser inleveranser (som jag gör MS) och även vem som skapat ordern.

 

(dvs min kollega MM).

 

Men det är här det ser konstigt ut eftersom det borde ståMM då min kollega skapar ordern men det står inte MM utan MS...

 
 
Svar från supporten:
 

"Programmet tittarpå den som senast redigerar ordern eller fakturan. Sedan är det den somjournalför som blir den sista signaturen".

 
 
 
Mitt svar till supporten:

-Men är inte det lite dumt? Då ser jag egentligen ingenanledning till att ha olika inloggning om det ändå ska se ut som att det är jag somgör allt. Hur ska man då veta vem som skapat en order till kund om man inte kanse det?

Svar från supporten:

-Ja det håller jag med dig om. Man kan ju välja att läggareferens när man skapar en order om man vill. Då ser man ju vem som skapadeden.

 
 
Mitt svar till supporten:

-Antar att du menar vem som sen skrivs ut som referens påfakturan? Det funkar inte riktigt för oss eftersom vi där skriver in vem(tekniker) som utfört arbetet hos kunden. Inte den som skapat ordern dvsreservdelsnissen hos oss dvs min kollega MM:)

 
 

Så min fråga till er: Är det någon mer som upplever detta som ett "problem"?

 
4 SVAR 4

Hej Monica! 
Förstår dig precis. Att Supporten inte alltid ger korrekta svar får stå för dem.
Det hela beror på vem du själv valt som referens vid fakturans upprättande. Samma sak för order m.m. 

Du kan ha flera referenser och de registreras under arkivmenyn/inställningar/referenser.
Sedan är det bara att ange initialer för den som skall vara referens.

Hoppas dessa rader hjälpte

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonulst AB
Tel 0770-33 99 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Tomas!
Fast det är inte riktigt det jag är ute efter. Jag vill kunna se:
1. Vem som skapar en order
2. Vem som gör om den till Kundfaktura
3. Vem som levererar in varan via ex.vis följesedel
4. Vem som gjort en manuell in eller utleverans o.s.v.

Hoppas du förstod hur jag menade:)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Monica 

Varje typ av transaktion på artikeln får inloggad signatur angiven på spårningsfliken på Artikeln precis som du nämnder. Där ser du aldrig någon historik på vem som skapade transaktionen eller om ändring gjorts under resans gång, utan du ser bara den som sist varit inne och gjort en ändring på transaktionen tyvärr, och i slutändan är det den inloggade användaren som kör lagerförändringsjournalen som står som angiven signatur för transaktionen. Den anses som den siste som kunde kontrollerat dokumenten innan journalföring och efter journalföring går det inte att göra ytterligare korrigering på dokument/transaktion.

Lite som Tomas var inne på så har du Vår referens på order / offert och fakturor för att plocka upp de referenser som står för uppförandet av dokument och på leverantörsfaktura har du Attest. Kanske ni kan arbeta med dessa funktioner för att kunna följa upp vem som skapar dokumenten/transaktionerna? Vid manuell in och ut leverans har du funktionen Kommentar för att skriva in uppföranden av transaktionen.

Ha en fin dag
Mia
Daniel30
MEDLEM

Fast det är ju fortfarande helt idiotiskt att inte göra som trådskaparen säger. Sitter någon dessutom och skapar 300 ordrar en dag är tiden det tar att ändra i rutan ofantligt hög istället för att inloggad person default utför vad man vill. Om någon sen vill gå in å krångla på valfri order gör man som ni föreslår.

Upprörande dålig lösning som den är nu.