Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Referens på samlingsfakturor

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-03-31 14:06 )

Hej,
När jag gör samlingsfakturor från ordrar så anges alltid som referens namnet som står på första ordern,
önskvärt är att detta fält lämnas tomt på fakturan och att det i stället anges i texten bredvid deras ordernr då det kanske är olika namn på resp ordrar. Idag är det så många företag som har en central faktureringsadress som inte har en aning om vad fakturan betyder utan skickar till första bästa namn, de bryr sig inte om att titta på ordrarna som bifogas.

Jag har tidigare haft som önskemål till er att i kundens uppgifter, förutsatt att jag har en epost-adress inlagd, markera att denne ska ha fakturan via mail och att jag då med automatik får upp en fråga vid utskrift om den även ska skickas med epost?
Idag har jag en lista på vilka som skall ha via e-post, den börjar bli lång, så det skulle underlätta då det blir fler och fler kunder som vill ha fakturan mailad (inte E-fakturering)

7 SVAR 7
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Referens på samlingsfakturor - Administration

Angående e-post av faktura från kund så finns mer information i denna tidigare tråd:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Ditt önskemål angående samlingsfakturorna kommer vår utvecklingsavdelning bemöta inom de närmaste dagarna.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Gällande ditt önskemål om referens på samlingsfakturor.
Om du använder en standardmall för fakturor kan du få ut Er referens per order genom att göra en malländring. Dessa gör du i Malleditorn som du når genom att klicka Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Dokumentmallar, markera raden fakturor och klicka på listpilen till höger. I fönstret som öppnas, Utskriftsmallar, markerar du mallen du använder och klickar sedan på Ändra-knappen upptill, två steg till vänster om soptunnan. Nu är du inne i Malleditorn.

I rutan uppe till höger som kallas Objektlista klickar du på Radområde och sedan på ett objektill under som heter Benämning på samfaktura, ert ordernummer. När du har markerat det ser du mer information i rutan Basegenskaper som ligger under objektlistan. Klicka på raden Funktion så öppnas ett nytt fönster som heter Fält och funktioner för mallar. Till höger om Lägg till-knappen nedtill står det en formel, ändra den till:
OM((%Radtyp="S"); #Ert ordernr# + Deltext(%Benämning;12) +" Er referens: " + %Order->erref;"")

Klicka på OK och sedan på Spara som uppe till vänster. Ge mallen ett nytt, passande namn och stäng därefter ner Malleditorn. Plocka din nya mall så den används i fortsättningen när du skriver ut fakturor.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
om jag vill ha vill ha objektet " Benämning på samfaktura, ert ordernummer" på VARJE fakturan, oavsett om detta är en samlingsfaktura eller en vanlig faktura eller en kreditfaktura. hur ska jag anpassa formeln isf?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter.
På en faktura som skapas från en order visas er referens och ert ordernummer ovanför artiklarna så informationen finns med. Vill du ha den här informationen i höjd med artikelraderna istället, som på en samlingsfaktura?

Det går förmodligen att lösa men det är avancerat och vi kan inte garantera att den fungerar ihop med alla mallar och i alla versioner.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej! jag försöker spara papper och jag raderade infon övanför artiklarna eftersom 90% våra fakturor är samlingsfakturor. Genom att radera detta och öka radområdet sparar jag typ 15% papper som är ju en hel del på år...
Yes jag skulle vilja ha "informationen i höjd med artikelraderna" samma som på en s-faktura.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej igen!
Eftersom du har gjort många egna förändringar i mallen redan och det kan bli en komplicerad sak att förklara i text ber jag en kollega att ringa upp dig för att få till lösningen.
Vi hör av oss så fort som möjligt så håll ut!
Highlighted
NY MEDLEM

tack tack!