Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera direktbetalningar i leverantörsreskontra

Vårt företag köper många tjänster på nätet av olika leverantörer (framförallt utomlands) och betalningarna sker vanligtvis med vårt MasterCard där vi i efterhand får ett kvitto på betalningen. Detta tillvägagångssätt är en väldigt stor del av vår verksamhet och jag skulle vilja kunna spara information om våra leverantörer (hur stora våra inköp är, osv) som man gör när man registrerar dem i leverantörsreskontran. 

Är det fel att registrera dessa kvitton i leverantörsreskontran? Kvittona har oftast samma datum som betalningen eller en/två dagar senare.

Tack för hjälpen! 

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du vill kunna se statistik på dessa inköp så behöver du lägga in det på en leverantörsfaktura.
Jag vet inte hur du bokför inköpet idag, om du göra det manuellt i verifikationslistan? 
I så fall får du kontrollera att det inte blir bokfört två ggr, i och med att det kommer med på leverantörsfakturajournalen. 
Du behöver även göra en betalning på leverantörsfakturan i programmet, annars ligger fakturan kvar i reskontran.
Och då kommer den med på utbetalningsjournalen i programmet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar! 
Idag registrerar jag det i leverantörsreskontran och gör sedan en manuell utbetalning. Så det har jag koll på. 🙂 

Min fråga var egentligen om det är rätt bokföringsmässigt att lägga in leverantörsfakturor som är baserade på kvitton och inte som det brukar vara - på fakturor?  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Ja, du kan använda kvittona som underlag när du skapar leverantörsfakturor.