Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Registrera kundförluster utan att påverka momsen - Administration

Hur behandlar jag en Kundfaktura som ska bokas som kundförlust men inte påverka momsavstämningen ?
27 SVAR 27
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Re: Registrera kundförluster utan att påverka momsen - Administration

Hej!
Då kan du registrera en betalning på den som går mot ditt konto för kundförluster, exempelvis 6350. Det ska finnas ett förinlagt bortskrivningsalternativ för kundförluster som du kan använda när du registrerar bortskrivningen på fakturan.

Gå in på fakturan i fråga och vidare till flik 4 Spårning. Klicka Kommando - Betalning, ange datum, ändra Betalt till 0 kr och tryck Enter. Till höger under Bortskrivning väljer du sedan in Kundförlust så föreslår programmet automatiskt hela fakturabeloppet. Avsluta med att klicka på Lagra.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej
Har kunder som gått i konkurs . Hur gör jag för att boka bort dem i kundreskotra?
Har inte fått några pengar och har nu fått besked att det inte blir några.
MVH
Laila Fagerberg

This reply was created from a merged topic originally titled
Registrera kundförluster - Administration.
Highlighted
ANSTÄLLD

Jag hoppas att du får svar på din fråga i denna tidigare tråd.
Highlighted
NY MEDLEM

Highlighted
ANSTÄLLD

Jag tror att du får svar på din fråga i denna tråden. Har du följdfrågor får du gärna återkomma här!

/Annie
Highlighted
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Rätt hantering av kundförlust - Administration.

Hur anser ni att en konstaterad kundförlust ska hanteras i Visma så att det blir korrekt bokföringsmässigt och i Visma (så att den inte ligger kvar i reskontan)?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej!
Jag slår ihop ditt inlägg med en tidigare tråd där jag tror du får svar på din fråga. Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma till oss!
Highlighted
NY MEDLEM

Men nu fungerar det inte längre att göra så här vad jag kan se. Betalning finns inte längre kvar på den nya versionen (2013.01) av Admin 1000, och det går inte att klicka på Kommando. Hur gör man då för att bokföra en kundförlust?
/ts
Highlighted
FD ANSTÄLLD

I nyare versioner av programmet, från 2013.0 och framåt, är Kommando en flik upptill som öppnas automatiskt när du är inne på fakturan. Där väljer du sedan Direktbetalning. Du hittar den två steg till höger om skrivarikonen upptill, precis under texten Kommando.

När du har klickat på den knappen fungerar resten på samma sätt som i den äldre versionen av programmet.