Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera verifikationen innan bokföringsdatum

Hej. Jag använder mig av kontantmetoden när jag registrerar mina leverantörsfakturor. Jag brukar vid ankomsten av fakturan registrera en betalningsorder i min bank, för betalning på förfallodagen. Finns det några juridiska eller tekniska hinder till att jag redan då registrerar verifikationen i Visma Administration, men på ett datum i framtiden, alltså förfallodagen?Vänliga hälsningarZebastian

 

Innehållet i denna tråd är verifierierat av Visma Spcs 22-10-27

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Zebastian!

Det finns inga tekniska begränsningar i Administration för att registrera verifikationer framåt i tiden. När det gäller det juridiska så skriver Skatteverket så här:

"Kontantmetoden är en enklare metod än faktureringsmetoden och innebär att du bokför inköp och försäljning när betalningen sker."

/ Fredric
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

Så långt är jag med. Men som det står: "att du bokför inköp". Jag bokför ju rent tekniskt på datumet när betalningen sker, men registrerar den innan. Därav min fråga... är bokföring och registrering samma sak?

Det är så vi brukar lösa det i Visma Administration. Men personligen så föredrar jag faktureringsmetoden så ger det information om kund-& leverantörsskulder för bättre koll av fordringar och skulder. Bara att anmäla till skatteverket att du vill ändra. Annars kanske eEkonomi är ett alternativ eftersom det är förberett för bokslutsmetoden (kontantmetoden)