Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrerad betalning i fel bokföringsår

Jag har kvittat en faktura med en kredit som båda är skapade detta bokföringsår, betalningen har jag däremot lyckats bokat in på föregående bokföringsår - alltså innan fakturadatumet. Detta är journalfört och låst. Hur rättar jag enklast till detta?

11 SVAR 11

Då gör du en rättelseverifikation.
Gå till verifikationsregistreringen och rätta den aktuella verifikationen. 
Du får en fråga om verifikationen skall göras med omvända tecken. Svar ja om verifikation enbart innehåller den enskilda betalningen.

Registrerar det hela.

Sedan registrerar du den ursprungliga verifikatet på rätt dag i det nya året.

Du måste också överföra ingående balanserna från föregående år till nuvarande räkenskaps år.
Detta gör du genom att först gå till bokföring och där välja ingående balanser Där finns en knapp att trycka på för att överföra f.g. års ub till årets ib.
Hängde du med. Annars återkom

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult 
Tel 0770-33 99 25

Tack för snabbt svar!
Jag provade enligt det receptet men eftersom att det är belopp som tar ut varandra (=0 kr debet/ 0kr kredit) går det inte skapa någon verifikation.

Kan du förklara lite mer om vad som är problemet.
Är det att saldot på kundfordringar inte stämmer med kundreskontran?

Det stämmer. Jag upptäckte det den vägen och gjorde därmed en avstämning som visar mig den informationen. Dels att IB inte stämmer överens vilket jag antar är en följd av detta samt att en inbetalning är gjord innan fakturadatum, vilket också är föregående bokföringsår.

Men om du ändrar verifikationsdagen på fakturan eller gör samma operation som jag visade tidigare för faktura så borde det vara ok.

Har ni lämnat in bokslut till bolagsverket så är det lite svårare. Det som angavs i Årsredovisningen måste stämma med nästa års årsredovisning annars blir det problem. Men det finns en lösning på det också. Återkom om du vill veta vad jag brukar göra i så fall.
Tomas Tobiasson

Bokslutet och årsredovisningen är inlämnat. Det finns ingen lösning att luta sig emot på den här sidan av året?

Nej! om ett bokslut är fastställt och inkommit till bolagsverket så är det definitivt. Men tycker inte du skall vara så ledsen än då. Det finns många företag som gör missar och det är lite tråkigt att kvalitén på redovisningen har sjunkit sedan revisonsplikten infördes. Men gjort är gjort. 

Om du vill ha mer rätt i året siffror så kan du bokföra ändringen på första dagen i verksamhetsåret. Då är det bara i rapporterna som felet syns och det är väl inte hela världen. Visserligen stämmer inte IB men ....

Med andra ord Världen går inte under för det här. Alla gör vi missar och det är mänskligt. Du har säkert lärt dig av det här och nu kör du bara vidare. Varför grubbla över det som tidigare har hänt. Det är bara framtiden vi kan påverka.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult.
Tel 0770-33 99 25.

Bokslutet är visserligen granskat och gjort av en auktoriserad revisor, men de är inte mer än människor de heller.

Det var det som var min tanke, hur man går tillväga för att få ett snyggare år i år?

Ja där ser man. De är inte mer än människor de heller. 

Nu lär jag dig något som är inte är så omtyckt.

Det enklast sättet är att manuellt justera ib i programmet.

Du går in bokföring.
Längst upp till höger finns en knapp med en vågskål. med texten Ingående balans
Tryck på den !
Nu öppnas en lång lista med ingående balanser.
Gå till kundfordringar normalt 1510 och justera beloppet till det som är rätt enligt dig.
Sedan så gör du samma sak på bankkonto förmodar jag eller om du använt kassan vid bort bokningen.

Var noga med att anteckna någon stans vad du gjort för justering. Man kan så lätt glömma när det gått en tid.

Alternativ är att du gör ett verifikat den första dagen på verksamhetsåret. Detta kan du göra så länge man inte har låst månaden. Har du gjort det så blir det lite knöligare. Men då måste vi pratas vid. Kan inte skriva det här. 

Har jobbat med adm sedan det kom ut på marknaden i början på 90-talet och har lärt mig ett och annat trick. Men det går att lösa. Allt går bara man tänker till lite som jag brukar säga. 

Tomas Tobiasson.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kom ihåg att stämma av alla balanskonton per varje månadsskifte och gör helst balansbilagor i en sidoordnad redogörense (Excel) för att följa skillnaderna åt månad för månad.  Då slipper du historier som dessa.

Med vänlig hälsning Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar och tips! Nu har jag fått bort diffen!