Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik10
MEDLEM

Robotics för Visma Administration

Är det någon som lyckats köra något RPA-verktyg (helst UIPath) på Visma Administration? Jag visste att Vismas GUI spelar i de lägre divisionerna men det verkar vara hopplöst att få ett automationsverktyg att lyckas göra några som helst aktiviteter.

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Använder du Visma Integration?

Jag tror att detta är ett absolut krav för att externa verktyg och program skall fungera.

//Davor P
Henrik10
MEDLEM

Ja, Visma Integration har vi men verktyg som UIPath är just för att utföra aktiviteter på samma sätt som en människa så integrationsmodulen ska inte vara nödvändig. Problemet är att inget av de verktyg jag testat kan identifiera Vismas gränssnitt då det inte verkar följa någon standard för GUI. 
Khedron Wilk
CHAMPION

Ren spekulation från min sida men:

Administration är ju ändå ett program som varit med ett tag, så det är väl rätt troligt att det inte använder de senaste/officiella Microsoft-APIerna för att rita upp sina fönster. 

Jag kan tänka mig att RPA-verktyg egentligen inte scannar det uppritade innehållet på skärmen utan istället hakar in sig operativsystemets anrop för att rita upp saker på skärmen. Används inte dessa anrop av programmet så...


(Skrivet med reservation för att det var över 5 år sedan jag själv använde Administrations-serien. Och ännu längre sedan jag använda RPA/motsvarande.)
Khedron Wilk
CHAMPION

Nyfiken i en strut: Vad är det du vill åstadkomma/automatisera?

Vi har en mängd olika arbetsflöden som vi skulle behöva robotisera. Det handlar bl.a om kontering av leverantörsfakturor och inläsning av följesedlar.. 
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Henrik!
Jag förstår dig att du vill automatisera och förenkla era arbetsflöden. Men precis som svaren ovan så kan det vara problematiskt att hämta ut framförallt griddarna. Detta på grund av att vi använder oss av en gammal egendefinierad grid som saknar stöd för åtkomst enligt befintliga standarder. Det sättet som du kan hämta ut datan på är idag via APIet. Så det är det vi rekommenderar.

Det var det jag misstänkte. Jag har redan försökt vägen med API men utvecklarna säger att det är har för många begränsningar (=väldigt dyrt att göra minsta lilla). Tyvärr var nog detta droppen för min del. Vi kan inte sitta och slösa mer tid på att jobba i ett omodernt affärssystem.