Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rotavdragsfaktura

Har en kund som ska köpa värmepump med rotavdrag av oss men ska betala fakturan på 3 ggr och vill utnyttja rotavdraget detta året, har Ni något tips hur man kan bokföra detta så jag kan redovisa till Skatteverket innan den till fullo är betald

Med vänlig hälsning Ingrid Axelsson/BLM

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Pengarna för arbetet måste vara på ert konto innan den 31/12 för att kunna utnyttja roten på detta året så det du får göra är att i så fall dela upp kostnaden för materialet.

Mvh, Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Fast det är inte heller aktuellt för materialet måste faktureras i proportion till arbetet enligt SKV. Som jag ser det finns det ingen väg att komma runt SKV:s regel att man bara får ROT-avdrag för det år man faktiskt betalat arbetet, oavsett fakturadatum.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man inte istället då fakturera ut t.ex. 0,25 i antal av material, skapa rest på 0,75, fakturera ut ytterligare 0,25 men med längre kredittid osv. Vad jag kan minnas så har jag inte läst om några begränsningar hos SKV om olika kredittider på arbete och material eller att man inte få ha det på olika fakturor men med samma fakturadatum.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Citat från SKV:s hemsida

"För varje del av en faktura du har betalat anses en lika stor andel gälla arbetskostnad, som arbetskostnaden utgör av beloppet som helhet. Med andra ord: Om du har betalat 40 procent av det belopp som du ska betala efter rot- eller rutavdraget så kan du få 40 procent av det avdragna rot- eller rutavdraget."

Oavsett hur man gör i slutändan, tycker jag det är viktigt att man själv och kunden är överens om vad som gäller och hur man ska tolka det som står på eländig byråkratsvenska på SKV:s hemsida. Jag ringer hellre SKV en gång för mycket än en gång för lite.....

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta har jag inte sett tidigare, ett stort tack för det. Håller med dig Tina då om att kunden får betala allt innan 31/12 om han vill ha fullt rot.

Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan

Jag är ju inte facit, men då har vi tolkat det lika.

Trevlig helg till dig med!

//Tina