Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ChristerC
UTFORSKARE

SQL databasfråga i Excel

Vi gjorde ofta olika typer av databasfrågor i Excel för att få fram information som inte finns färdigt i programmet. Behovet finns fortfarande men att ställa frågorna har blivit svårt, för att inte säga omöjligt.

   Finns det någon som här har kunskaperna om hur man når SQL-databasen via Excel, så att man som tidigare kan ställa urvalsfrågor?

   Databasens placering känner jag till, ligger på vår server, men uppkopplingen är hopplös.

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Christer,

Ser att du inte har fått något svar på din fråga och egentligen tror jag att du skulle vilja ha svar från någon duktig användare som kan dela med sig av tips och råd om hur du kommer vidare. 

Det vi på Visma Spcs kan erbjuda är någon form av integrationslösning där man kan plocka ut information, men vi har inte möjlighet att rådgöra i dessa frågor utan det överlåter vi till våra samarbetspartners som du når här eller så ringer du oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig gärna.  

 

Det vore fint om någon annan användare med kunskap i ämnet skriver några rader med tips till Christer. Varmt välkomna!

/Tinna

 

Robert25
UTFORSKARE

Du når databasen på följande sätt:

1. Excel meny DATA går du till "Hämta data".

2. Välj "Från databas" / Från SQL server"

3. Ange server: (local)\visma     (Du behöver inte ange namn på databasen)

4. Välj vilket av dina bolag du villarbeta med

 

Åtminstone fungerar det för mig i senaste version av Excel.