Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Karin2H
NY MEDLEM

Saknar provutskrift i version 2021.2

Hej!

Varför har ni tagit bort provutskrift / direktutskrift i den nya versionen 2021.2? Istället måste jag skicka fakturan först och få en extra fakturakopia på köpet och sen bocka ur den. kan ni ordna tillbaka detta?

 

Mvh,

Karin

56 SVAR 56
Jessica_
UTFORSKARE

Jag hakar på denna tråd med ytterligare en fråga av lite samma karaktär:

 

- Hur "förhandsgranskar" man enkelt en redan skickad faktura (Ibland behöver man gå tillbaka, och se hur den såg ut när den skickades)?

 

Mvh Jessica

Arthur
NY MEDLEM

När jag har gjort en kundfaktura vill jag ha den utskriven. Tidigare har jag då kunnat klicka på Skriv ut, men när jag nu gör det skriver den bara ut fakturajournal, och inte fakturan. Gör jag något fel, eller är det någon inställning jag ska ändra på, eller kan det vara ett programfel i samband med versionsuppdateringen?

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej Karin, Jessica och Arthur!

 

Superbra att ni hakade på i samma tråd då det berörde liknande saker i nya versionen:)

 

Det stämmer att Provutskrift inte finns med i nya versionen där vi gjorde om fakturahanteringen. Vi ser dock fortfarande ett stort värde i att kunna förhandsgranska fakturan innan man skickar den. Om du endast vill förhandsgranska en enskild faktura när du precis skapat den gör du detta genom att välja Skicka - Aktuell faktura när du befinner dig under Försäljning - Kundfaklturor. Kommandot fungerar även för redan utskrivna fakturor, men du får då en upplysning om att fakturan redan är skickad:

Förhandsgranska.jpg

 

I detta läge kan du även välja att skicka den direkt om du vill, så där är hanteringen densamma som funktionen som tidigare fanns under Skriv ut, bara att vi flyttat "Direktutskrift" så att den istället heter Aktuell Faktura och att den finns under knappen Skicka. Använder du snabbkommando använder du tangenterna Ctrl+i för att få upp dialogrutan.

 

Syftet med den nya hanteringen för fakturering är att det ska vara enklare att skicka flera fakturor på samma gång, därför har vi kompletterat med modulen Fakturahantering. Det smidigaste arbetssättet är att du skapar dina fakturor som vanligt och när du känner dig klar kan du sedan välja Skicka - Fakturor så att du hamnar i Fakturahantering. Här kan du dels förhandsgranska falturorna utan att behöva göra en fysisk utskrift, utan du får en förhandsgranskning direkt till höger så att du enkelt kan ta dig nedåt i listan för att se utseendet på respektive faktura:

Förhandsgranskning.jpg

 

Det finns även en smidigare hantering för att välja vilka fakturor du vill skicka, tidigare skickades alla som inte var utskrivna. Vill du få upp en större vy av fakturan när du befinner dig under Fakturahantering kan du välja kommandot Förhandsgranska uppe i menyraden. Märker du att något blivit fel på fakturan kan du enkelt nå denna via förstoringsglaset i fältet fakturanummer:

Förstoringsglas.jpg

 

Om ni har fler funderingar eller input så får ni jättegärna lämna den här i tråden!

Hej, när jag gör en utleverans fyller jag i antal levererat och klickar på Skicka-Aktuell följesedel, men får bara ut ett blankt papper och meddelandet att "Rader saknas". Gör jag en förhandsgranskning, visas följesedeln korrekt.

 

Klickar jag däremot i Skickad-Följesedel, så får jag ut en korrekt följesedel med kopia på skrivaren.

 

Gör jag fel???

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Vi har ett fel i versionen som gör att man kan råka ut för detta när man väljer att egna kopior ska skrivas ut till skrivare. Du kan läsa mer om felet i denna forumtråd. Jag förstår att man har rutin på att skriva ut exempelvis kopior till skrivare, men vill man slippa att spara fysiska kopior så är vårt yttersta tips att man istället väljer att spara kopiorna som Pdf. 

Hej, följesedeln är det fysiska underlaget för kontroll av fakturans relevans och behövs ihop med plocklista och kundorder, i a f för vår del och ISO-flödet. Att behöva hämta upp följesedelskopian i pdf och göra en separat utskrift är mycket extra arbete för personalen som gör utleveranserna och känns inte som ett bra alternativ. Alternativet Öppna tillhörande program vid filutskrift verkar inte gälla för pdf.

 

Alternativ 2 fungerar visserligen, men gör en utskrift av kopian först, därefter original följt av en kopia TILL. Inte så ekonomiskt/miljövänligt...

 

Kommer ni att rätta det här, eller måste vi bita i det sura?

Hej Joanna,

Problemet kvarstår ändå1 Om jag gör som du säger, så skrivs ändå en fakturakopia ut och statusen blir skickad på en faktura som jag inte vill ha skickad. Vilket gör att jag dels får plocka bort en pdf samt bock ur en skickad faktura och ändra till t ex e-faktura som vi har till kommunen, vilket gör att det lätt kan bli fel i mina ögon. den som ska godkänna fakturorna sitter inte på ett kontor och jobbar och kan inte göra det i mobilen.

 

Mvh Karin

 

 

Hej,

 

Tack för att ni delar med er av era synpunkter kopplat till förändringarna i versionen!

 

@Maud Jag förstår vad det är du är ute efter och funderar på om det skulle vara en lösning att du använder dig av utskriften “ Extra fakturadokument”. För utskriften extra fakturadokument kan du välja utskriftsval separat per dokument och i ditt fall då välja skrivare eller pdf för att kunna skicka vidare till personen som ska granska. Du når utskriften genom Skicka - Extra fakturadokument.  För att fakturorna ska se likadana ut som dina orginal behöver du säkerställa att mallen du har valt för extra fakturadokument är den samma som du har för vanliga fakturor, det gör du under arkiv- företagsinställningar- mallar.  Om du har frågor kring hanteringen av detta kan vår support hjälpa dig. 

Hoppas att det här löser dina bekymmer, om inte så får vi kika vidare på en lösning 🙂 



@AccountantfromHell_singland I denna versionen skapar du fakturor precis som du har gjort tidigare i Visma Administration. Det som skiljer sig är att du nu har en ny modul som heter “ Fakturahantering ” Här vill vi ge er kunder en bättre överblick och ett  enklare sätt att skicka era fakturor genom att bland annat: Visa en förhandsgranskningen direkt i programmet, ändra utskriftsval direkt i listvyn  samt skicka iväg fakturor utifrån markeringar. 
Inget kopplat till registreringen av inbetalningar har ändrats i versionen 🙂 

Mer info finns i foruminlägget “ Ny programdel fakturahantering” .

 

@Michaela6 Skulle lösningen jag beskrev för Maud vara ett alternativ för dig också? Annars får vi som sagt kika vidare på lösningar 🙂 

 

Tack för att ni delar med er och ha en fin dag!

 

/ Gustav

Tackar för ditt svar...  Blev lite rädd där då fakturahanteringen i eEkonomi är rätt tungrodd om man jämför med Administration. 

Som jag tolkar vad andra skrivit så har man dock ändrat förhandsgranska. Överhuvudtaget så är utskriftsvalen i eEKonomi rätt oförståeliga. Att ha ett "förhandsgranska" bland utskriftsvalen är ju en rätt logisk variant. Det är nog rätt många som valt PDF för att "bara kolla" och sedan upptäckt att det är en riktig utskrift. Tycker nog dessutom att valet "lokal e-post" borde vara ett logiskt alternativ. Vill man skicka många via egen e-post så blir det nu en i taget som jag förstått det. (i eEkonomi iaf)... Vi som har byrå har många kunder med många fakturor och ganska stora reskontror.. vilket jag ibland får känslan av att ni inte vet. 

Men tack för svaret iaf. Nu är jag lite lugnare...

@GustavBergqvist  Tack för svar. Jag har nu lyckats få in mallar på "extra fakturadokument" (tack vare Visma´s YouTube-film) och det verkar som om den här rutinen kan få vår fakturahantering att löpa på som de ansvariga vill ha den.

Återkommer om det dyker upp följdfrågor:)

Tack!  /Maud

Hej!

 

Avsaknaden av provutskrift ser jag som ett problem i vissa lägen.

För fakturor behöver vi PDF-kopior på exportfakturor för att skicka vidare till tredjepart för hantering av tullklarering. Det ser ut att gå att lösa efter att man skickat fakturorna till kund och sedan skriva ut intervall eller markerade fakturor i vyn "Kundfakturor". Det finns ju ett alternativ för att skriva ut skickade fakturor.

Om det ändrar statusen på utskriften vet jag inte? Den här typen av utskrift ligger ju på sidan av och ska inte påverka "statusen" på utskrift till kund.

Där var just provutskrift ett bra alternativ, för det påverkar inte utskriftsstatusen.

 

När det gäller följesedlar är det värre.

Även här kan vi behöva ta ut följesedlar utan att påverka statusen.

Vi tar dessa normalt på papper för att kontrollera gods innan sändning.

Ibland vill man ta ut ett intervall av följesedlar på PDF till kund och just möjligheten att exportera till PDF-fil utan att påverka utskriftsstatus är bra.

Vid förhandsgranskning så kan jag inte spara filen utan enda alternativet är att "skicka till PDF" och det påverkar statusen.

Någonstans så har utvecklarna kopplat ihop fakturor med direkt bokföring och då låtit den tankevurpan även påverka själva utskriften av alla fakturor.  Antar att det har att göra med att man utvecklar program som är tänkta att användas av företagarna själva som oftast inte kan vare sig regler eller har rutiner. Att man då dessutom "förstör" Visma Administration är ju rätt bedrövligt. 

Många användare vill skriva ut fakturan och se hur den blev innan man skickar iväg den vilket då detta system inte är anpassat till. 

En faktura är ju ett dokument som i det läget inte är en verifikation och som man mycket väl kan justera och ändra, faktiskt ända fram tills man skickat den till kunden. Att bokföra den direkt efter utskrift, som det då sker i eEkonomi ställer till det rent praktiskt. Dessutom så är ju funktionerna lika även om man har bokslutsmetoden, vilket gör hela tankesättet ännu mer märkligt. 

Så tänkt om och anpassa arbetsmetodiken efter hur dom flesta jobbar. 

En annan tankevurpa har vi ju i Lön600 där systemet förutsätter att allt sker i kronologisk ordning och är rätt från början. Det är ju mer än en gång vi fått radera en massa lönekörningar för att kunna göra en helt vanligt rättelse i en tidigare körning. Vår värld är inte så ordnad som man kan önska och vi måste kunna få ändra och justera på ett sätt som även fungerar praktiskt. 

Hej @AccountantfromHell_singland !

 

När vi gjorde om fakturahanteringen så var ambitionen att göra det enklare för kunder som arbetade med många fakturor samt att vi ville implementera önskemål som varit efterfrågade från våra kunder, bla med förhandsgranskning i programmet för att just granska fakturan innan man skickar iväg den. Förändringarna som gjorts beror inte på att vi vill efterlikna eEkonomi kring bokföringsflödet, utan vi ville göra det bättre för de användare som arbetar med Administration idag (och därmed säkert gillar den bokföringsmodellen).

 

Vi tar till oss av den feedback som vi fått kring provutskriften och vi hoppas att det kommer landa i något bra för alla parter:)

Hejsan.  Kan väl inte tycka att arbetsflödet är omständigt i Administration när det gäller fakturering. Där kan man ju skriva ut en journal en gång i månaden och endera få den som en enda verifikation eller som flera om man så önskar. Man kan lätt knappa bort inbetalningar med flera fakturor åt gången vilket är vanligt bland våra kunder. 

Det vore väldigt intressant att få veta vad du/ni menar skulle bli bättre med denna förändring, lite mer i detalj. 

Håller fullständigt med, något som e-Ekonomi är jag inte heller intresserad av, upptäckte nu att om man inte fyllt i e-postadress på kunden så kan man inte skicka fakturan alls. Helt uppåt väggarna för att uttrycka saken på ett snällt sätt. Nej, man ska inte laga det som inte är trasigt sa nån till mig en gång, ligger mycket i det. Kan väl rimligen inte varit många som haft synpunkter på den funktionen. Nä gör om och gör rätt.

Håller även med om löneprogrammet, känns som om man skulle vara kriminell om man skulle vilja ändra nåt i en äldre lönekörning.

 

@Gustav Bergqvist  det är bra tänkt om man har mycket fakturor, då har man naturligtvis stor glädje av den nya funktionen. För min del så skulle jag bara vilja ha tillbaka "skriv ut" knappen i samband med att en faktura är klar.  Extra fakturadokument förstår jag inte varför den ska finnas. Man vill ju skriva ut fakturan så fort den är klar, inte extra.  Jag går nu in på Aktuell faktura, förhandsgranska, och skicka. Då skrivs fakturan ut, MEN det står nu att den är skickad med röd text. Jag tänker att den är skickad till skrivaren, men det är lätt att missförstå och tro att den gått iväg till kunden. Det är mycket krångligare nu att skriva ut, många fler steg.  Vi är ett litet företag och jag skriver ut varje faktura för sig och lämnar en fysisk till VD som kontrollerar innan den ska skickas. Om jag hade mycket fakturor så skulle jag låta dem ligga kvar och skicka allihopa samtidigt. Hoppas du förstår hur jag menar Gustav. Mvh Susanne

 

Intressant. Jag har själv inte uppdaterat till nya versionen än och det verkar som om jag får vänta ett tag. 

För min egen del så fakturerar jag från byrån en gång i månaden och jag kan ju inte tycka att det är särskilt krångligt, förutom det att jag får lägga till eventuella rabatter manuellt på dom få kunder som har en sådan. I övrigt så är det ju idag bara att gå till utskrift fakturor och skriva ut dom. Det brukar då vara typ 130-150 st så någon förenkling av det har jag svårt att se som möjligt. Bokföringsordern blir sedan ett verifikat. Enkelt och smidig.  

Robert25
UTFORSKARE

Nu har jag inte laddat ned den nya versionen, och anledning är främst att provutskrift tydligen inte finns. Kanske är jag fel på det, men jag kommer nog att dröja länge med att uppdatera om funktionen provutskrift tagits bort.

Varför ta bort en funktion bara för att ni lagt till en ny?

 

Vi har tämligen komplicerade fakturor med varierande valutor till samma kund, olika momssituationer, kredittider mm.

Det är ju guld värt att skapa en pdf med provutskrift av alla fakturor som ska skickas, och kunna granska dem innan de gått iväg till kunden. Det har räddat mig många gånger från att skicka en faktura med retfulla fel.

Har också behov av provutskrift då en del fakturor behöver kontrolleras innan de skickas iväg.