Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Karin2H
NY MEDLEM

Saknar provutskrift i version 2021.2

Hej!

Varför har ni tagit bort provutskrift / direktutskrift i den nya versionen 2021.2? Istället måste jag skicka fakturan först och få en extra fakturakopia på köpet och sen bocka ur den. kan ni ordna tillbaka detta?

 

Mvh,

Karin

56 SVAR 56
JonnaB
NY MEDLEM

Hur går det med arbetet att få tillbaka provutskrift?

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

@Eva J_ - Många av våra kunder löser detta genom att använda sig av Extra fakturadokument, skulle det kunna vara en lösning för dig? Här kan du läsa mer om hur det fungerar: Extra dokument.

 

@JonnaB - Utifrån den input som vi fått från er kunder så har vi som ambition att kunna erbjuda en lösning för detta i nästa version av programmet. Det kommer inte bli en knapp för provutskrift som tidigare, men det kommer finnas möjlighet att skriva ut/spara fakturan innan man skickar den till kund utan att markeringen för Skickad påverkas.

Jag har försökt att använda mig av Extra fakturadokument men inte fått det att funka. Förmodligen någon inställning jag inte lyckats få till. Har tyvärr inte haft tid att undersöka det mer för jag var tvungen att få ut mina fakturor. Jag har hittat hur man skriver ut fakturorna i efterhand så det är ok. Men behöver som sagt skriva ut innan de skickas också, behöver också ibland göra en pdf på en faktura och skicka för koll till en utomstående projektledare innan den går iväg till kunden. Ser att ni kommer att ändra framöver, jättebra. Vill bara inflika att jag gärna ser en funktion som gör att jag kan skriva ut fakturor i intervall (som man kunde tidigare). Dvs säga skriva ut faktura 1-100. Inte bara en och en, som förhandskopia då. Nu har jag gjort skärmdumpar på alla mina fakturor och printat dessa, cirka 10 klick per faktura blev det. När man sen ska skicka fakturan så funkar fakturahanteringsfliken bra tycker jag.

I väntan på nästa version löser jag problemet så här:

"Skicka"/skriv ut fakturan till PDF och spara till lätt åtkomlig mapp, t.ex. skrivbordet.

Öppna filen i en bra (standard) pdf-läsare och skriv ut därifrån, det bör gå lätt.

Stäng pdf-läsaren och ta bort filen helt.

Ta bort bocken för skickad, så kan fakturan sedan skickas som den ska.

 

En fråga från en som avvaktar sin uppdatering. I eEkonomi så är ju även en PDF-utskrift slutgiltig och det går sedan inte att ändra fakturan. Det är inte så i den här nya metoden i Admin?

Nu har jag (bara snabbt) provat Extra fakturadokument. Det verkar som om det funkar om jag har inställningen skrivare för både faktura och extra fakturadokument. Men om jag har E-faktura t.ex. inställd på fakturan och skrivare på extra fakturadokument då kommer ingen print ut när jag försöker skriva ut extra fakturadokument. Ev. kan jag ändra E-faktura till skrivare men då måste jag gå tillbaka och ändra det sen och då komma ihåg om det ska vara E-faktura eller pdf. Jag har 150-200 fakturor och cirka 95% E-faktura eller pdf så det känns inte som ett alternativ.

Hej!

 

Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2021.3. Genom knappen Förhandsgranskning till pdf, som du hittar i samband med att du förhandsgranskar ett dokument kan du numera antingen skapa en pdf och/eller skriva ut pdf:en, utan att dokumentet får en markering i Skickad.

 

Är du nyfiken på att läsa mer om vad versionen innehåller så rekommenderar jag att du läser versionsnyheterna.  

 

Ha det fint!

/Jenny

Tack :-). Men jag måste skriva ut en faktura i taget och kan inte skriva ut i intervall inte sant? Har ni gjort någon ändring avseende utskick av fakturor via mail. I tråden innan fanns de som önskade att mailen skulle gå iväg per automatik. Jag har dock ofta bilagor till mina mail som jag måste lägga till så jag behöver titta på varje mail innan det går iväg. En önskan för framtiden är att man ska kunna lägga bilagan på flik två på fakturan som man gör med e-fakturan och att den kommer i en och samma pdf som fakturan. Då behöver man inte titta på mailet innan det går iväg.

Hej @Eva J_!

 

Under Försäljning - Fakturahantering kan du markera flera fakturor samtidigt och välja Förhandsgranska och där har du samma knapp för Förhandsgranska till pdf. Har du då markerat fler fakturor kommer dessa läggas i samma pdf-fil. 

 

Om du skickar flera fakturor och gör det via programdelen Fakturahantering kan du göra en inställning för om du vill öppna mejlen för redigering eller inte. När du markerar flera fakturor och väljer Skicka kan du välja Skrivarinställningar:

Skrivarinställningar2.jpg

Den inställningen är inte möjlig om du skickar en faktura åt gången utan enbart flera samtidigt. 

 

Det finns önskemål om att kunna bifoga bilagor även vid utskriftsvalet Lokal e-post men det är inte planerat att förändra i dagsläget. 

 

Ha det fint

/Jenny

Hej, Ok tack det låter bra :-). Då ska jag uppdatera innan nästa fakturering. Mvh God Jul och Gott Nytt År. Tack för bra feedback och snabbt agerande. Mvh Eva

I det stora hela tror jag att jag tycker fördelarna med den nya fakturahanteringen överväger de upplevda nackdelarna i början.

Vi gillar inte att förändra inarbetade rutiner, oavsett om det nya är objektivt bättre eller sämre.

När jag har mer tid över och letar igenom trådar efter svar så kan jag ju också konstatera att det är en härligt tråkig ton vi har när vi stressade försöker få svar på hur saker fungerar, eller inte. Gäller i hög grad även mig själv.

 

För mig är det ett någorlunda överkomligt problem att fakturorna markeras som utskrivna, det går ju att bara klicka ur och skriva ut dem igen. Det blev lite sämre där nu eftersom det är olika arbetsbild vid utskrift av flera, men flikarna är ju iaf öppna båda två.

Jag har dock aldrig gillat funktionen öht och skulle önska att den (m.fl.) var valbar i företagsinställningarna.

Det är, som  @AccountantfromHell_singland var inne på tidigare, stor skillnad på att jobba i daglig drift och att försöka få ordning på en "bokföring" man fått i ICA-kasse.

Lite ifrågasätter jag också antagandet att så många använder den utskriftsmarkeringen som kontrollrutin. Min erfarenhet är att de som, av mer eller mindre legitima anledningar, har bristande kontroll över vad som är skickat och inte sällan använder sig av så pass avancerade verktyg som VismaAdmin?000 ändå är...iaf inte med särskilt lyckat resultat.

Er kundbas har ni ju naturligtvis bättre koll på, men en snabbanalys av aktiva i forumet pekar nog ändå på att den gruppen användare hellre gav upp och lämnade bort den där ICA-kassen...

 

Jag skulle hursom föredra att man kunde välja kombination. Skriv ut till skrivare/e-post, pdf och skrivare eller både pdf, skrivare och e-post etc.

 

Har man en standardrutin man föredrar skulle man kunna sätta valet som default, motsvarande utskrifterna av lönebesked i Visma Lön?00:

 

2022-02-11 09-25-16.png

 

Hej @grimjack

 

Tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar, det uppskattas! Jag tar det vidare men jag skulle även rekommendera att du lägger in de under Idéfliken här i forumet om du önskar återkoppling på respektive önskemål. 

 

Har du sett att man kan få ut fakturan/fakturorna utan att de markeras som Skickade genom att du förhandsgranskar och sedan väljer Förhandsgranska till Pdf? Bilden nedan visar vilken knapp det är. 

2022-02-14 08_22_17-Förhandsgranska - Skickar fakturor.png


Detta alternativ når du både om du förhandsgranskar en enstaka faktura eller om du är under fakturahanteringen och hanterar flera fakturor. 

 

Ha det gott!

/Jenny

Låter bra och ser fram emot den uppdateringen så att även jag kan uppdatera. Hela idén om att en faktura inte får ändras efter utskrift är så felaktig och jag funderar var den kommer ifrån. 

Antar att upplägget i eEkonomi där en utskrift bokförs direkt spelar in, och även det är ju rätt befängt faktiskt. I eEkonomi så får man istället en massa felaktiga fakturor med efterföljande krediteringar, vilket enligt mig är värre och mer felaktigt än att man kan ändra en faktura. 

I Admin så är man ju "körd" när man väl skrivit ut journalen, vilket även det ibland ställer till det men det är ändå acceptabelt. Det viktigaste är ju att det blir rätt i slutändan och att man kan rätta till och kolla. 

Hela tänket är ju lika märkligt som det i Lön600 där det förutsätts att allt sker i kronologisk ordning. Det är mer än en gång vi varit tvungna att radera lönekörningar för att kunna göra rätt mot Skatteverket. Väldigt illa det också. Tacka vet jag Lön Special. Där gick det att göra rätt på rätt sätt och ett lätt sätt...

Hej @AccountantfromHell_singland ,

 

Det stämmer inte att man inte kan göra några justeringar på fakturan. Hanteringen för detta är precis som tidigare; att man kan justera fakturan så länge den inte är journalförd eller det finns en betalning på den. Vi ingen ambition att gå mot eEkonomis väg där. Förändringen som diskuteras är att man i tidigare versioner hade ett alternativ för Provutskrift som inte påverkar markeringen för Utskriven på fakturan, den finns inte i den nya versionen och det är det flödet som vi tittar på till nästkommande version.

Tack för snabbt svar. Det låter betryggande för den vägen är ingen bra väg. 

Har inte satt in mig i den nya rutinen utan avvaktar. I mitt fall så fakturerar jag en gång i månaden och det blir då ungefär 130-150 st fakturor men vad jag har förstått så påverkas inte det av den här uppdateringen. 

 

En annan sak med eEkonomi som ställer till det är att vi idag har rätt många som kör det och fakturerar. Att knappa inbetalningar av många fakturor i eEkonomi är också, så vitt vi vet, väldigt stökigt. En i taget vilket tar en väldig tid och är mycket sämre än i Admin. Men Admin är ju i grunden ett väldigt mycket bättre program för oss som "kan" det här jobbet....