Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas10
UTFORSKARE

Sätta orderdokument utskriven med utskriftsval

Jag sätter utskriftsstatus på exempelvis order.
Jag kompletterade datastrukturen med utskriftsval, men får då felmeddelande om att jag inte kan ändra utskriftsval när dokumentet redan är utskrivet??

Kan man inte sätta exempelvis ADK_OOI_HEAD_PRINTOPTION till ePrinter tillsammans med ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_PRINTED till TRUE?

Felet uppstår när jag kör AdkUpdate med denna struktur.
Känns som att det skulle vara en bugg?
För att sätta utskriftsval innan, med AdkUpdate och sedan sätta utskriven blir väl samma effekt som att manuellt göra det i programmet? Dvs. utskriftsvalet blir tomt.

Enligt dokumentationen ska man kunna sätta utskriftsval (RW), men hur då??

8 SVAR 8

Hej, jag brukar sätta utskriftsvalet först (PrintOption) och göra AdkUpdate, sedan sätter du Printed = True och gör AdkUpdate igen.

Hej!

Jag provade att göra så. Fast mellan uppdateringarna nollställde jag datastrukturen och lade endast till dokumentnummer och utskriftsstatus i steg 2.
Visst det fungerar utan att generera fel, men effekten blev som jag trodde i mitt första inlägg.
Dvs. att utskriftsvalet blev blankt så fort man satte utskriftsstatus = true efteråt.

Så då provade jag att inte nollställa strukturen mellan stegen, men det blev samma resultat, iofs utan fel.

Det mest logiska vore att sätta båda parametrarna i samtidigt i datastrukturen och sedan uppdatera, men som sagt så genererar det fel att dokumentet redan är utskrivet.

Testar i senaste versionen 2017.0

Hej!

Jag kollade med mina kollegor på API-supporten och fick svaret:

Du kan inte sätta utskriftsval och sätta den som utskriven i samma update. Blir likadant om man försöker byta kundnummer och samtidigt sätta den som utskriven.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Då är frågan om det ens går att få utskriftsval ändrat i samband med utskrift?
Sätter jag valet först, uppdaterar och sedan sätter utskriftsstatus utskriven, så blir ju utskriftsvalet tomt, precis som när man manuellt i programmet kryssar i utskriven.

Sätter man utskriftsvalet efter att statusen är utskriven så får man samma fel som i programmet. "Ändring inte tillåten. Ordern utskriven."

Är det så att utskriftsvalet är något som bara går att ändra innan den är utskriven?
Dvs. det går inte att göra en egen utskriftsfunktion och använda statusen i programmet precis som när man skriver ut på skrivare, pdf eller epost i programmet?

Hej Thomas! 

Utskriftsvalet går bara att ändra innan den är utskriven. När du har en markering att den är utskriven så blir utskriftsvalet tomt och går inte ändra längre. 

//Linnea

Ok, tack för klargörandet.
Det innebär alltså att man inte själv via API kan bygga en egen funktion och använda statusen i Visma... Det är ju lite synd. Förstår att man inte ska kunna sätta Autoinvoice status, men skrivare, pdf eller epost borde ju göras möjligt att sätta via API. Ni kan ju ta med er det som förslag.

Jo, du sätter statusen innan du sätter den som utskriven eller så tar du bort "utskriven" (update), ändrar valet (update) och sätter den som utskriven igen (update)

Har provat det. Det fungerar inte. Blir blankt i programmet. Det genererar inga fel men önskat resultat får man inte.
Skulle vara mest logiskt att sätta status och utskriftsval i samma update men då får Visma ändra APIet.