Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Se vem som är inloggad?

Hur kan jag se vilka användare som är inloggade i programmet? Eller har programmet öppet?

Jag kan se hur många som är inloggade, men inte vilka användare (vad jag vet?).

Det jag vill slippa är att behöva gå runt till alla användare/datorer och kolla.

Jag är öppen för alla varianter.  API, kolla i SQL-databasen eller om det skrivs till någon fil som man kan läsa av. 

7 SVAR 7
ANSTÄLLD

Svar: Se vem som är inloggad?

Hejsan! 

Du kan på servern se vilka användare som har en process öppen mot servern om du öppnar aktivitetshanteraren. På fliken användare syns dessa och du kan genom att klicka på pilen vid namnet fälla ut och se programmet användaren har öppet. 

Hoppas detta hjälper dig 🙂 
/My 

NY MEDLEM

(updated by My Janhall ANSTÄLLD ‎2019-11-19 14:27 )

Hej!

Jag borde kanske tillagt att detta är en lokal nätverksinstallation av Visma Administration 2000. Vi ansluter alltså inte via rdp, remoteapp eller liknande, utan lokalt i vårt egna nätverk via klientinstallationer.

Då bör väl anslutningen inte synas som en inloggad användare i aktivitetshanteraren?

(Det gör den inte för mig i alla fall 😉

ANSTÄLLD

(updated by My Janhall ANSTÄLLD ‎2019-11-19 14:39 )

Hej!

Ja, jag förstår. Detta är något du kan se och använda dig utav på huvuddatorn där Visma Administration fungerar som server. Precis som du säger så bör du inte kunna se användares aktivitet i programmen via klientdatorerna enligt standard, detta om ni använder en "vanlig" dator som serverdator då. Är det däremot ett serveroperativt system så kan det kanske finnas andra alternativ eller program på datorn som visar användarnas aktivitet via klienterna. 🙂 

/My 

NY MEDLEM

Själv förstår jag inte helt 😉

Datorn där Visma Administration är installerad som server kör så klart tyvärr inget särskilt serveroperativsystem längre.

Om den hade gjort det, hade jag då kunnat se alla användare i aktivitetshanteraren menar du? Även om det inte är windows-användare utan mssql-användare? 

ANSTÄLLD

Hej igen 🙂 

Det enkla svaret är att det inte går att se i Visma Administration via varken serverdator eller klient vilka användare som använder programmet, du kan se hur många. 

Lite svårare svar är att har du en terminalserver så kan du se användare i aktivitetshanteraren. Har du en "vanlig" serverlösning där du har en serverdator/huvuddator med respektive klientdatorer är jag inte helt säker på hur det ser ut, jag väljer att hålla det öppet men ser du inte fliken användare eller användarna på fliken i aktivitetshanteraren så är svaret helt enkelt nej. Det är svårare för mig att gå djupare in på det eftersom det beror på vilken serverlösning ni har och inte vilket program ni använder från oss som leverantör. 

Funderar på varför du behöver ha informationen? I de nyare versionerna utav Administration har vi nu en SQL- lösning som gör att du ändå inte alltid behöver be användarna logga ut, tex om du vill säkerhetskopiera programmet samtidigt som en annan användare arbetar går det bra. 

Behöver du informationen ändå så har jag tyvärr inte ett mer specifikt svar på frågan då det går lite utanför kompetensen jag faktiskt besitter, men kanske finns andra användare som kan? 🙂 

/My 

NY MEDLEM

Om du rullar Windows server, kolla i programmet som heter typ syster filer, sök i startmenyn. Där har du en funktion på höger sida som är ser Open files, där kan du se alla som accessar filer. Det gick iaf när visma körde sin gamla databas. På det sättet går det koppla bort användare från filerna och gick då köra backup. 

NY MEDLEM

Ja, då förstår jag helt också 😀

Anledningen till att jag vill se informationen är att vi har användare som loggar in i Visma på morgonen, redigerar/skriver ut t.ex. en offert, låser datorn och åker på kundbesök resten av dagen. Utan att stänga ner Visma.

Förut ställde det till det när t.ex. journaler skulle skrivas ut, etc. Just det verkar ha blivit ett mindre problem i och med SQL-databasen, men det finns fler liknande problem.

Förut hade jag en liknande lösning som Mikael tipsade om, men den fungerar ju inte längre.

Det har dock löst sig nu ändå, det gick förstås att se vilka användare som är anslutna till sqlservern istället.