Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Serienummer i lagermodulen

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-03-17 14:41 )

Undrar om det finns någon serie nr rutin i lager delen på 2000. Vid inleverans så måste serie nr anges och detsamma vid utleverans. På det här viset kan man följa individer när de är köpta, sålda och reparerade.

9 SVAR 9
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Serienummer - Administration

Detta skulle vi också behöva
Highlighted
CHAMPION

Hej,
Serienummer kan man aktivera men tyvärr bara för order och fakturering.
Skulle ni inte kunna använda fältet "streckkod" (Aktiveras under företagsinställningar)
Det är ju ett fält som är sökbart både i artikelregistret och i många utskrifter. Det är dessutom möjligt  att bygga specialanpassade rapporter mot detta fält. Kanske?

MVH

Kenneth
Highlighted
NY MEDLEM

Det går inte för oss eftersom vi använder oss av streckkoder.

Tycker det är dåligt att man har en halvfärdig funktion.

Highlighted
CHAMPION

Hej Peter,
Absolut, serienummer borde finnas rakt igenom alla moduler för full uppföljning.

Kenneth
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej på er, 

Gå in och kika på diskussionen och tipsen i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/dqezj0ezhhmr2

Där finns även exempel på lösningar via våra samarbetspartners. 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Jag önskar att detta inlägg läses även av Visma's beslutsfattare, så det inte 'fastnar' bara på detta forum, för då lär inget hända.

Tar upp denna tråd då vi precis som tusentals andra användare av Administration har behov av att kunna ange (och söka på) serienummer på t ex sålda varor. Alla maskiner, apparater mm som har garanti / reklamationsrätt har ju ett serienummer. Håller med tidigare skrivare, det är konstigt att en såpass kostsam (och i övrigt bra) programvara som t ex Adm 2000 inte har serienummer-hantering.
Det hänvisas ibland till tredjepartsleverantörer, men de lösningarna är alldeles för dyra och krångliga, eftersom vi uppenbarligen är många användare som bara söker just hanteringen och sökbarheten på serienummer, inte hela lagermoduler, avancerade lagerhanteringssystem eller vad det nu kan vara. Vi vill inte - och skall inte behöva - köpa ett tilläggsprogram bara för denna förhållandevis enkla funktion / register. Av flera anledningar; bl a att det är olika program, olika leveratörer, olika gränssnitt, större risk för problem, flera supportnummer att ringa, och inte minst kostnaden. Adm 2000 kostar idag ganska mycket pengar både att köpa och underhålla, programmet har ökat kraftigt i pris under de år vi haft det och då vill man förstås inte behöva köpa extra program för en enda funktion.
registrering och sökbarhet på serienummer kan ju inte vara något som bara någon procent av användarna behöver, det borde vara en större del av de som använder Adm som affärssystem, speciellt de högre versionerna som har artikelregister.

Jag ställer därför följande fråga och adresserar den till beslutsfattare på Visma SPCS, önskar då också bra, genomtänkta svar tillbaka:

1) Kommer serienummer-hantering att införas i Adm? Kan vara tillgängligt i t ex i högre versioner som 1000/2000? Om ja, när sker det?

2) Om nej, vad är anledningen? Adm 2000 t ex som vi använder är ju inget litet och billigt ekonomisystem, och man köper inte hela tilläggsmoduler bara för att få en vettig hantering av serienummer.
Det är heller inga stora utvecklingskostnader, funktionen finns i andra av Visma's prigramvaror, t ex EBS / Scenario som vi tidigare använde inom Euronics-kedjan. Man behöver inte uppfinna hjulet igen utan kan enkelt använda samma förfaringssätt som flera andra programvaror redan har, de flesta funkar på samma sätt: Serienr kan läggas in vid inköp (varor anländer), vid försäljning frågar programmet efter serienr (om man aktiverat denna ruta i artikelregistret), och det skall finnas en sökfunktion ("spårning" på Visma-språk) på serienumren. Det skulle troligtvis räcka för de flesta användare, och det skulle underlätta serviceärenden / reklamationer och garantiärenden något alldeles otroligt mycket. 

Om det finns en oro att trampa integrationspartners på tårna tror jag det är fel. Man köper inte en hel tilläggsmodul och får fler leverantörer att hålla reda på bara för att få hantering av serienummer. De flesta skulle klara sig med ett enkelt register där s/n registreras vid en försäljning och även inköp, där man kan skilja på sålda / osålda serienummer i lager. Lösningen finns redan i andra programvaror, det är inte raketforskning, vi har funktionen byggd i excel idag och det känns verkligen stenålder när vi har ett i övrigt så bra ekonomisystem som Adm 2000.

Dessutom; Om Visma begränsar sig medvetet t ex för att bilda marknad åt integrationspartners ökar risken (som i vårt fall) att man börjar snegla på alternativa affärssystem som t ex Pyramid. Detta pga att kostnaden och krånglet ökar med varje extern integrationslösning man måste hänga på Administration. Till slut är inte steget så stort till ett komplett system som har alla moduler med från start, och med all enkelhet och i samma gränssnitt som det innebär.

Tredjepartsleverantörer (integrationspartners) är bra när det gäller större speciallösningar mot specifika branscher, t ex CRM-system och avancerade lager eller tidshanteringssystem. Men det är bara en nackdel när det gäller enklare (och självklara) funktioner såsom serienummer, ju fler kockar desto sämre o dyrare soppa.

Hoppas på välgrundade och informativa svar:-)
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej! Tack för ditt inlägg!

I mitt tidigare svar här i tråden tipsade jag om en annan forumstråd där vi diskuterat detta mer utförligt, jag hoppas att du tagit del av tipsen där.

Du skriver att du, i ditt fall, har behov att söka på serienummer på sålda varor idag. Jag utgår ifrån att du valt att visa fältet för serienummer på fakturaraden idag och att du manuellt anger serienummer på respektive vara på fakturan. Hur väl fungerar denna manuella rutin för dig? Har du testat att skapa en rapport i Visma Administration 2000 i Rapportgeneratorn för att söka på uppgiften i efterhand? Med detta vill jag poängtera att en väldigt simpel manuell rutin erbjuds idag i programmet på sålda varor samt möjlighet till uppföljning, men den kräver handpåläggning på fakturan och framtagning av en rapport.

Om vi kommer utveckla ett fullvärdigt register för serienummer är en fråga som tiden får utvisa. Vår uppskattning är att det krävs ett större arbete att utveckla funktionen på det sätt som önskas, vi har gjort bedömingar av detta vid flera tillfällen. Insatsen ställer vi sedan i relation till hur stor målgruppen är för just detta och hur efterfrågan ser ut i andra frågor just nu. I förhållande till andra önskemål ser vi väldigt tydligt att målgruppen är relativt liten i den här frågan, vilket självklart spelar roll i hur vi prioriterar.

Den kommande tiden ligger vårt fokus på större utvecklingsområden som vi har och haft tydlig efterfrågan på länge. Så jag kan med klarhet säga att vi inte kommer att arbeta med utökad serienummerhantering i de närmast kommande versionerna. Därefter gör vi nya prioriteringar beroende på hur kraven och förutsättningarna ser ut då, så jag kan inte heller svara nej på din fråga om vi någonsin kommer arbeta vidare med sådana funktioner i de större varianterna av programmet. En sak som är säker är att vi inte fattar beslut utifrån vad våra samarbetspartners erbjuder, det är helt och hållet en fråga om att vi löpande reviderar och väljer att vidareutveckla de områden som effektiviserar och täcker behoven för så många användare som möjligt i produkten.

Hoppas detta är svar på din fråga!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Helene och tack för att du skrev ett svar. På frågan om det var svar på min fråga / inlägg, så är mitt svar: nej.
Jag hoppades att mitt inlägg skulle nå en nivå högre upp, och med all respekt så är de svar som ges väldigt allmänt hållna och ger inget konkret. Tyvärr. Men hoppas du tar med dig inläggen till nästa programutvecklingsmöte. "det är en envis värmlänning som vill ha serienummerhantering, kan vi fixa det?"

Vi sitter som garanterat många andra små företag vid ett vägskäl, där Adm 2000 är högt uppskattat men saknar några få funktioner för att kunna "växa med" oss in i framtiden. I vårt fall två saker: CRM och en utökad lagerhantering och med bättre koll på serienummer. Serienummer borde som jag redan delat vara med i grundprogrammet. Skam att det inte finns, det är inte så avancerat som det framställs. Flera lösningar finns redan alla funkar på likartade sätt, uppfinn inga hjul igen, utan gör som vanligt i SPCS använd en hyfsat enkel standardlösning. Utvecklingsmässigt är det naturligtvis inget jätteavancerat. För övriga funktioner är vi hänvisade till partners, och vi har haft kontakt med flera. Problemet är fler kockar desto...

Det andra problemet är prissättningen. T ex datapartner har en utökad lagermodul som integrerar med Adm 2000, kostar 22670:- + integration 1296:- och en årsavgift på 5280:-. Vi upplever det inte särskilt prisvärt eftersom det är mer än vad hela "mamman" kostar (Adm 2000) och "enbart" tillför en mera avancerad lagermodul. Jag sa det till säljaren och fick då till svar att "det är ju det här vi lever på". Jaha men då är ju saken klar... jag upplevde dem som tondöva för vad kunden i detta fall faktiskt ville ha och var beredd att betala. i vårt fall är det inte värt en fördubbling av årskostnaden.

Hade programmet kostat säg 5000 kr och årsavgiften någon tusenlapp utöver det vi redan betalar hade det rimmat med SPCS filosofi i övrigt. Ett litet exempel på där partner inte förstår kunden.

På samma sätt fortsätter det med t ex CRM och om man skulle behöva ytterligare någon modul, de är enligt min åsikt väldigt högt prissatta. Lime easy kostar 25-45 tusen plus 3000:- / användare och uppåt per år. Enbart kopplingen till Adm 2000 kostar 3000:- / år. bara i vårt lilla bolag skulle alltså första året kosta >50,000 kr för att få ett CRM-system...Vi som kund tittar ju inte bara på vad just det nya programmet kostar utan på vad hela paketet går på, per år. 

Man skall hålla i minnet att SPCS en gång blev så marknadsledande pga att man erbjöd programvaror som var prisvärda, dvs en bra kvalitet ,för en rimlig (ej billigt men rimlig) peng. Lite av det arvet finns kvar hos Visma SPCS, även om priserna kraftigt gått upp, och jobbar man aktivt med partners borde även de ha samma grundfilosofi, eftersom man vänder sig till samma kunder. Det handlar om att förstå sin marknad. Du kan inte sälja Mercedes S-klass till kunder som behöver en Volkswagen Passat. Eller i flera fall, där man försöker sälja en Golf men ta betalt för en Mercedes.. Det lirar inte.
 "Hänger man på" t ex Lime easy CRM och datapartner's lagermodul "XL" så är man uppe i samma eller högre kostnad mot vad ett komplett lite större affärssystem kostar, omkring 80-100tkr extra, utöver vad Adm kostar. Och då är ju risken stor att det blir något annat än Vismas lösning. Det är det som är så synd, eftersom vi är supernöjda med Adm 2000, funktion, stabilitet, enkelhet att använda, trevlig support och så vidare. Och priset är (fortfarande) acceptabelt. Men även SPCS måste ju utvecklas i takt med ökande behov hos befintliga kunder, och som sagt, lösningen med partners är idag inte optimal eftersom de prissätter alldeles för högt.  

Deltar gärna i enkäter mm, men jag har under alla de år (sedan slutet av 90-talet) som SPCS-användare aldrig fått frågan "vad saknar du i befintligt program?" så jag kanske har flugit under radarn eller så frågar helt enkelt inte Visma vad deras kunder vill ha?

För att ta reda på hur många av SPCS kunder som t ex vill ha serienummerhantering med i programmet, och hur många som kan tänka sig betala lite extra för ett funktionsdugligt CRM och ett bättre artikelregister, och om man föredrar molnlösning / flera online-funktioner, varför inte maila ut frågan till alla som använder Adm 1000 el 2000 idag? Vi skulle gärna se ett "Administration 3000" och kanske ett "4000" med de funktionerna med för t ex 25% högre kostnad. Det skulle överbrygga gapet som finns idag mellan oss som håller på att delvis växa ur Adm 2000 och större, mycket dyrare system. Flera som håller med? Som sagt, deltar gärna i enkäter och svara på frågor men då måste det finnas intresse att fråga t ex oss som använder systemet varje dag sedan 25 år tillbaka.

Välkomen.
johan@swefog.com
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen Johan och tack for ytterligare återkoppling i frågan. Jag har full förståelse för att du önskar få ett mer positivt besked när detta är en angelägen fråga för dig. Som vår agenda ser ut just nu är detta det ärligaste svaret vi på Visma Spcs kan ge dig. Vi har medvetet prioriterat andra områden den kommande tiden där vi just nu ser större förbättringspotiential för användarna och produkten i sin helhet.

Vi som arbetar med och ansvarar för utvecklingsarbetet av våra produkter granskar all feedback vi får på produkten i alla våra kanaler. Utöver den stora volym av feedback vi får in genom våra olika kundmöten/samtal, forum och undersökningar analyserar vi också de behov som inte är direkt uttalade, genom att tex titta på vilka frågor som ställs till vår support och försäljning. Vi gör även jämförelser med andra aktörer/produkter och bevakar vad som händer på marknaden. Med det underlag vi har idag ser vi tydliga mönster på vad användarna saknar/skulle vara hjälpta av och i hur stor omfattning, vilket hjälper oss fatta beslut om vad vi ska fokusera på för tillfället. Vi är också fullt medvetna om det vi väljer att prioritera ned vid varje givet tillfälle.

Jag vill understryka att vi skickar kundundersökningar årligen och får otroligt bra feedback via dessa, stort som smått. Dessa syftar alltid till att få svar på vad som skulle kunna förbättras i produkten, vårt utbud eller vår service. Vi får bra respons både på våra anonyma och icke-anonyma undersökningar idag men hoppas alltid att fler kunder tar chansen att ge feedback när dessa skickas ut. Det är en otroligt viktig del i det samlade material vi arbetar med och vi följer upp många av dessa med personlig kontakt.

Du lyfter flera intressanta tankar om produkten som vi absolut skulle vilja diskutera närmare med dig som inspiration till planerna för framtiden. Vi kommer kontakta dig på telefon.