Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Självfaktura EU i Administration

Hej jag får kreditfakturor från EU för saker vi säljer sk självfakturor. jag boka in dessa som kredit på leverantören och med ett försäljningskonto med EU momskod 35. detta ger fel i momsrapporten. Jag har testat lite och ser att om jag ändrar moms koden till 20 som är inköp EU så fungerar det bra att göra en kredit på EU leverantör. Men detta skulle göra att summan vi sålt för fast på självfaktura skulle minska våra EU inköp snarare än att öka vår EU försäljning och jag skulle redovisa i fel ruta på momsblanketten samt få fel på den periodiska samanställningen.
Jag undrar om det finns någon bra lösning på detta som inte innebär att jag lägger in leverantörskrediten som en faktura från oss då det blir galet när vi ska betala.
Vi både köper och säljer från denna leverantör i Euro såklart.
Som det är i dag kan jag inte använda mig av momsrapport eller Periodisksammanställning från programet

Tack
Mia

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

  1. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar

  2. I trädet till vänster väljer du Moms under Företag

  3. Tryck på fliken Momsrapport E-G

  4. Tryck på Visa efter texten "35. Försäljning av varor till annat EU-land"

  5. Här ser du de konton som programmet lägger i ruta 35 på momsrapporten.

  6. Eftersom att du får ett fel så är det troligt att det kontot du använder ligger kopplat till någon annan ruta. Kanske 05 på fliken Momsrapport A-D, H-I?


Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej fullt så enkelt var det nog inte den kontot finns där
problemet verkar vara att det är en kreditering av en lev faktura som är konterad som en försäljning
Mia
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Mia!

Vilka övriga konton har du på verifikationen? 
Om du använder momsrapportkod 35 så redovisas beloppet i ruta 35 på momsdeklarationen. Då brukar ingen ingående eller utgående moms redovisas.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

På lev fakturan som är en kredit då det är en självfaktura är det bara försäljningskonton med moms kod 35 som används. Det är två problem dom kommer inte med i periodiska sammanställningen och i momsrapporter blir Får jag upp dem som avikelser i momskontrollen
Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

För att en faktura ska komma med på EU periodisk sammanställning behöver det vara en kundfaktura.

Om du får en avvikelse på momskontrollen är det ett annat konto med en annan momsrapportkod inblandad också eftersom momskontrollen inte stämmer av beloppet som hamnar i ruta 35.

Vilka konton har du på leverantörsfakturan?

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

3031,3112,3113,3114,3599

alla har momskod 35 utom 3599 som har momskod 39

detta bokas emot EU moms förinställt samt 2241


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria,

Vad har du för momskoder på 2241 och kontot "EU moms förinställt"? Momskoderna 34 eller 39 kan inte vara orsaken till en differens i programmets momskontroll.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt det skulle vara 2441 som är leverantörskulder EU  i min kontoplan.

så en självfaktura på metall skrot köpt av ett bolag i tyskland som också är dom som fakturerar oss med en kredit är således konterad.

 2645 kredit

3111 kredit

2615 debet

2441 debet


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ska vara korrekt förutom att 2645 (med momsrapportkod 48) ska var i debet och 2615 (med momsrapportkod 30) ska vara i kredit.