Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ska man bokföra UB från bankkontot på nya året?

Hej!
Jag använder Admin. 500, bokslutsmetoden.
Jag vet att balanskontona "fortsätter sitt liv" på den näsa året men hur gör man med pengarna som finns på bankkontot den 1/01? Vid senare avstämning av 1930 blir det alltid skillnad annars, eller? Ska man bokföra?
8 SVAR 8
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Ska man bokföra UB från bankkontot på nya året?

Vad menar du med "finns på kontot den 1/01? Är inte det samma belopp som fanns den 31/12?! Om inte måste du ju bokföra det, för då är det en affärshändelse. Bankkostnad kanske? Brukar ofta dras i början av året.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag tittar på bankkontot den 31/12 året förre(2013) och den 2/01(2014) nya året och redan där finns en skillnad- det saknas pengar. Alltså UB och IB 1930 stämmer inte. Min bokförare har bokförd i BR 1930 summan som den var den 31/12 men sedan inte vet jag hur så UB är mindre och mindre pengar visas som IB på nästa året. Tittar på bankkontoutdrag den 2/01 och där har inte dragits någonting. Alltså hur ska jag bokföra sånt oförklarlig skillnad?
Highlighted
NY MEDLEM

Men saldona måste stämma både på kontoutdrag och i bokföring. Prova att gå in på året 2014, där ju diffen verkar vara och sen på ingående balans. Sen klickar du på överför UB från f g år, det måste vara det som har glömts bort. Har det blivit någon förändring. Kanske måste du även stämma av andra konton sen.
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svaren!
Jag har överfört IB hundra gånger men ju djupare jag tittar på 2013 bokslut, desto fler skillnader hittar jag mellan det som står på bokslutets BR och det som utgör UB - konto 1510,1930,2013 och 2018 har ett belopp på bokslutet och sedan ett annat belopp på IB 2014-01-01. Vad ska jag göra?
Highlighted
NY MEDLEM

Jaha, det skiljer mellan UB och bokslutets BR? Då måste ju några transaktioner ha skett efter bokslutet och då måste ju det vara fel. Gå tillbaka och titta på t ex konto 1930 och kolla vilket datum saldot stämde, kanske 29/12 e dyl? Kolla om saldona stämmer på övriga konton det datumet. Sen får du ju helt enkelt kontakta den som har bokfört det hela och ifråga sätta varför det är som det är.  Du har ju inte lämnat någon årsredovisning eftersom du verkar ha enskild firma, men en deklaration måste ju ha gjorts? Det kan hända att du får rätta den.
NY MEDLEM

Hej,
Du skriver här att du "tittar på bankkontot 31/12 o 2/1  och redan där finns en skillnad"
därefter skriver du att "tittar på bankkontoutdrag den 2/1 och där har inte dragits någonting". Du får nog förklara lite tydligare för att åtminstone jag skall förstå om du menar att du har en real diff på bankkontot eller (och?) en diff i bokföringen på konto 1930?

Om du dessutom har diffar i bokföringen på andra konton, kundfordringar, m.fl. , så skulle jag föreslå att om företaget har revisor, att du kontaktar honom ang. differenserna. Kanske har revisorn lämnat en förslag på bokslutsdipositioner som inte är bokförd?
Du bör nog stämma av dessa konton bakåt, månad för månad, för att kunna hitta ev. differenser. Lycka till!
Dan
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Dan,
tack för ditt inlägg. Det är ngt märkligt- skillnad mellan siffrorna på bokslutet och UB... Jag kontaktade bokföraren så vi ska titta på det.
Highlighted
NY MEDLEM

Hoppas det löser sig och att du hittar felet!