Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anne-Lie3
UTFORSKARE

Skapa Ny faktura från order som tidigare makulerats

Om jag har skickat en faktura till kund som är skapad utifrån en order och denna faktura måste jag senare kreditera i sin helhet. Hur kan jag använda samma order igen för att skapa en ny faktura? 

Jag har kvittat fakturorna mot varandra och kört ut journal! Men får meddelandet att " Ändring är inte tillåten eftersom ordern är fakturerad. För att utföra ändringen måste du först makulera fakturan" Detta har jag ju gjort. Vad skall göras för att kunna öppna ordern igen?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-23

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Anne-Lie3!

 

Utifrån informationen du har angett så är jag inte helt med på hur du har gått tillväga i programmet.

Du skriver att du har kvittat fakturorna mot varandra och därefter journalfört dem, vilket jag tolkar som att du redan har krediterat fakturan. När du skapar en kreditfaktura så är det inte samma sak som att makulera den. Kreditfakturor skapas utifrån ursprungsfakturan, som är kopplad till ordern. Detta gör att du inte skapa en ny faktura från ordern eftersom att ursprungsfakturan finns kvar. Om du har skrivit ut en fakturajournal så kan du inte göra ändringar i fakturan och markera den som makulerad.

Har du skapat en kreditfaktura så kan du alltså inte använda samma order, utan behöver skapa en ny.

 

Om du har skapat en faktura från en order och inte skickat den till din kund eller journalfört den så kan du bocka i rutan Makulerad inne på fakturan. Då kan du gå tillbaka och använda samma order.

 

Som jag skrev ovan så är jag inte säker på att jag har uppfattat dig rätt, så för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt så rekommenderar jag att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så att du kan visa hur du har gjort.

 

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

Så om jag har gjort en faktura utifrån en order och journalfört den då kan jag väll inte makulera den utan jag måste ju kreditera den för att alla siffror skall bli rätt 🙂 Men jag kan då aldrig plocka fram ursprungsordern utan måste då göra en ny order?

Hej Anne-Lie3!

Precis som du och Tinne här skriver så kan du inte makulera en faktura som är journalförd, utan du behöver skapa en ny order. 

 

Jag ska se över informationen vi har om detta i den skrivna hjälpen, så det framgår bättre hur man ska göra.

 

Ha en fin dag!

/Mita