- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Skatteavdrag för pensionsförsäkring - Administration
Läser följande på Vismas hemsida:
"För dig som är anställd och inte har tjänstepension finns avdragen kvar i deklarationen för premier till pensionsförsäkring. Samma gäller avdragsmöjligheterna för egna företagare."
Är det någon som har koll på detta. Har jag "fryst" min pensionsförsäkring i onödan. Har en känsla av att det med årliga kostnader och inga insättningar inte kommer finnas särskilt mycket kvar av de pengar jag sparat genom åren. Borde det inte vara mer lönsamt att fortsätta sätta av pengar (under förutsättning att avdrag medges) till försäkringen? Och hur mycket får man maximalt dra av på ett år?
//Tina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
För 2015 gäller att du har rätt att göra avdrag med 1 800 kronor plus ett tillägg på 35 procent av inkomsten. Tillägget kan uppgå till högst 445 000 kronor.
Gäller både för anställda utan tjänstepension (löneinkomsten) och enskilda näringsidkare (resultat från näringsverksamhet)
MVH
Rolf

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Rolf,
Jo, det visste jag ju 🙂 (eller de 35% hade jag i och för sig ingen aning om). Fast när texten stod i sitt sammanhang uppfattade jag det, som att det fortsatte även följande år, men så är det alltså inte?
//Tina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag utgår från att denna regel gäller fortsättningsvis. Jag har inte sett något beslut om ändring inför 2016.
MVH
Rolf

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack Rolf!
(Detta i sin tur betyder nog att jag måste ta ett allvarligt snack med min bankman.) 🙂
//Tina