Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få bort momsfordran från Skattekonto

Hej

Mitt skattekonto har stämt hela tiden fram tills nu. Nu ligger den plus sedan redovisningskonsulten läst in uppgifter från 2016. I den ingående balansen låg en momsfodran på 15 000 kr från förra året. Hur får jag bort den så momskontot stämmer igen. 

MVH/Oliwia

5 SVAR 5

Du kan välja att kontrollera den ingående balansen. Den skall vara den samma som den är redovisad som utgående enligt balansräkningen som du fått från din redovisningskonsult. Kolla även så att balansräkningen är noll på sista raden i bokföringen. Differens kan uppkomma om man gjort någon förändring eller strukit några rader i tidigare års verifikationer. Är det inte noll måste man göra lite andra moment. Men återkom i så fall så guider jag dig vidare.
Tomas
Fd medlem
Inte tillämpbar

På den ingående balansen står det 15038 kr på skattekontot och längst ned är den nollad. 
När jag går in och tittar i bokföringen, är den bokförd på 1630 debit och 1650 kredit i början av året. Men det var nu när han läste in uppgifterna som det blev fel eller överskott på skattekontot.  

ok!
Då föreslår jag att du rättar till det som bokförts under året genom en rättelseverifikation. Det är frågan om en bokslutsteknisk sak som man alltid kan diskutera vem som har fel eller rätt. Men tycker att du skall rätta i årets redovisning och inte påverka upprättat bokslut, årsredovisning och inkomstdeklaration. Lagt kort ligger, som man brukar säga.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då gör jag en rättelseverikation - är det bara att bokföra 1630 i kredit och 1650 i debet (motboka)...så kontot hamnar på 0
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Oliwia!

Om du ska vända den ursprungliga verifikationen så är det rätt att göra som du beskriver. På så sätt tar de båda verifikationerna att ta ut varandra.

/Fredric