Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Re: Skicka e-postfakura via Microsoft Outlook 365.

Hejsan A,ITchefen! 
Det fungerar som innan uppdateringen till SQL. 
För att det ska fungera att skicka Epost direkt ifrån programmet krävs det att ert epostprogram ligger lokalt installerat på datorn samt att det ligger valt under standardprogram i kontrollpanelen. 

Ha en trevlig dag! 

/ Emma 
CHAMPION

Re: Skicka e-postfakura via Microsoft Outlook 365.

Jag använder inte Visma Administration så jag riskerar vara helt fel ute men jag tänker ändå försöka ge en förklaring till varför det fungerar som det gör. Eller inte gör. 🙂

Det finns två sätt ett program - lokalt eller webbaserat - kan skicka e-post:

1. Programmet/websidan skickar upp det tänkta brevet till en server som i sin tur skickar brevet för programmet/websidans räkning. 

2. Programmet/websidan startar ett lokalt installerat e-postprogram och användaren får själv "trycka iväg" brevet som automatiskt skapats i epostprogrammet.

Metod 1 har flera nackdelar som alla har att göra med att leverantören skall försöka skicka e-post för någon annans räkning. Dels vet inte leverantören vilken volym (hur många) brev det kan handla om (kapacitet) och dels kan detta sätt att skicka leda till att mottagaren blockerar e-posten i tron att det är skärppost. 

Metod 2 har den lilla omständigheten att programmet/websidan vet inte vilket e-postprogram användaren har/använder. För att komma runt detta så anropar man en så kallad URL. Vi användare kommer i kontakt med URLer hela tiden i våra webläsare, de vanligaste är webbsidor/adresser, http://vismaspcs.se

Metod 2 - hur breven skapas och varför du måste ha ett lokalt e-postprogram

För att skapa ett brev så används man en URL som startar med mailto: istället för http://
I en sådan URL kan man definiera det mesta av brevet: mottagare, ärende, text, bilagor.

Ett exempel: mailto:sven.svensson@example.com?subject=Test&body=Testing

Ovanstående länk borde skapa ett brevutkast i ditt lokalt installerade e-postprogram, om du har något. (Observera att det kan vara så att din dator har en säkerhetspolicy som gör att du först måste godkänna att e-postprogrammet startas på detta sätt.

Med andra ord, vad Visma Administration troligen gör att är att anropa en sådan mailto-länk för att på så sätt skapa ett brevutkast i ditt e-postprogram.

Lokalt e-postprogram krav men inte vilket e-postprogram

Dock, detta leder till just det Vismas personal säger ovan, du måste ha ett lokalt installerat e-postprogram, tex Outlook. Normalt fungerar denna metod inte om du bara använder webbaserad e-post, tex om du bara använder online-versionen (webversionen) av Office 365/Outlook. Och det är inget som Visma kan göra något åt, eftersom det andra sättet att göra det på (metod 1 ovan) leder till problem både för Visma och för oss användare.

Å andra sidan spelar det i princip ingen roll vilket lokalt installerat e-postprogram du har, eller ens vilken version av Windows du har. Bortsett från att Visma Administration i sig själv inte går att köra rakt av på min Mac så skulle det just själva e-postandet enligt ovan fungera alldeles utmärkt på min Mac med Apples Mail-program istället för något från Microsoft.

Teori om varför svenska tecken faller bort

När man skapar/skickar e-post med URL mailto så är det vanligt att man gör det som ett HTML-brev. Det vill säga att brevtexten är egentligen en slags webbsida. Och gamla e-postprogram kanske inte riktigt hänger med på senaste HTML-standarderna när det gäller hur man definierar vilket skriftspråk och teckentolkning som skall användas. Detta kan för den delen vara problem även när man skickar "ren text", (t.o.m. troligen större problem då).

Det kan vara väldigt känsligt att få till exakt rätt deklaration att skicka med till e-postprogrammet av vilken teckenuppsättning som skall användas. Utvecklingen inom detta område har varit stor senaste 10 åren och man kan nästan säga att moderna system deklarerar teckenuppsättningar  på ett helt annat sätt än vad som gjorde 2010. 

Outlook 2010

Jag vet inte problemet/felet här men en teori är-  att eftersom metoden med mailto-URL inte ger Visma Administration någon chans att veta vad det mottagande e-postprogrammet klarar av - så får Visma som leverantör försöka använda en teckenkodning som täcker de flesta fallen. Och jag kan personligen tänka mig att Outlook 2010 numera helt enkelt är för gammalt, dessvärre.
(Men detta är inget jag vet, bara misstänker!)

Hoppas det gick att förstå och till den som orkade läsa ända hit: tack!

//Eder vänliga tekniknörd 🙂

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Problem med att skicka e-post från programmen

Har samma problem med en helt ny Windows 10 dator med Office 365. Har lagt in nycklar, satt Outlook som standardprogram och kört Visma Assist. Men problemet kvarstår tyvärr.

Finns det ingen lösning på det här? Kör Visma Administration 2000 Version 2019.3.

Highlighted
NY MEDLEM

Har problemet löst sig för er? 

Jag lyckas inte heller skicka e-post direkt från programmet längre. 

Det slutade helt plötsligt fungera, efter en uppdatering av Outlook. Har försökt med alla möjliga korrigeringar, men det verkar inte finnas någon lösning.

Mitt första felmeddelande säger att Operativsystemet inte är konfigurerat för att kunna köra det här programmet. Därefter säger Visma att Ett RPC (Remote Procedure Call) nådde inte fram.

Jag har kollat med Visma och de säger att det inte är deras ansvar, så jag får inget svar av dem. Undrar därför om det finns någon som hittat någon lösning?

Highlighted
NY MEDLEM

Efter att ha installerat om Windows och installerat Outlook 64-bitarsversionen fick jag in i Windows registerfil och justera lite.

Kolla i denna tråden, det kanske är en lösning:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma/Ingen-Mapikompatibel-e-postklient/ta-p/155047

Highlighted
NY MEDLEM

Tack, det hade jag redan testat :-), men det funkade inte heller. 

Det löste sig dock till slut, när jag installerade om Office. 

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Skicka e-postfakura via Microsoft Outlook 365.

Hur är det överhuvudtaget möjligt att ha ett så pass vanligt program som Visma Administration 2000 som inte fungerar med Office 365 som det fakto att väldigt många har i dag.

Och som är så pass kostsamt att köpa in och inte fungerar med Outlook i Office 365.

Måste faktiskt utrycka att det är bedrövligt av Visma.

Håller med det att det är förvånande att inte få den informationen av Visma.

Jag har pratat med Supporten om detta och dom kunde inte fixa det utan bad mig att vända mig till Microsoft .

Också bedrövligt att inte ha en färdig lösning som dom kan hjälpa en med.

Highlighted

Svar: Skicka e-postfakura via Microsoft Outlook 365.

Hej Mats,

Jag kan inte hitta något ärende kring detta, därför kan jag inte se vad som skedde i ditt specifika fall, men generellt så behöver programmet ha ett lokalt installerat mejlprogram. Är det så att du inte har detta så fungerar det inte tillsammans med Administration och det finns därför ingen workaround för det.

När vi har generella lösningar så lägger vi såklart ut dessa, men när det gäller mejlproblem är de ofta så pass kundspecifika att vi inte har en generell lösning som vi kan dela med oss av. Vi hamnar också ibland i lägen där vi inte kan hjälpa till längre, då vi gjort alla inställningar som vårt program kräver. Detta är tråkigt även för oss, men samtidigt så är det omöjligt för oss att ha samma kunskapsnivå i tilläggsystem som i våra egna lösningar. 

/Tinna