Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skuld till sektion som inte längre finns.....ska den avskrivas eller inte

Vägföreningen var förut indelad i två sektioner, sektion 1 och sektion 2. Nu har vi beslutat att det bara ska vara Vägförening (utan sektioner) kvar och därför ingår nu "sektion 2" i Vägföreningen helt.
Det ligger en skuld som har betalats av med fakturan för kantklippning av vägen, % fördelat på hur stor bit som är sektion 2s. Skulden ligger kvar i bokföringen på ett 2000 konto och betalas av via ett kostnadskonto. Nu när sektionen inte finns längre ska/kan jag skriva av skulden på något sätt eller är det bra för resultatet om den ligger kvar?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då sektionerna har blivit en finns det ingen egentlig skuld kvar mellan de olika sektionerna, så du kan om du vill boka om skulden som finns på den ena sektionen till ett konto där du redovisar den nuvarande totala skulden för de båda sektionerna.
Då det handlar om föreningens redovisning så kommer du troligtvis använda samma kostnadskonto för att betala av skulden med så det bör bli korrekt rent resultatmässigt, däremot om du vill kunna fördela kostnaderna kan du ju använda dig utav kostnadsställen för att på så sätt ändå få en bild av utgifterna för respektive sektion.  

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tänker jag fel när jag tänker att om jag har kvar skulden på ett 2xxx konto och betalar levfakturan med en fördelning 77% från kostnadskonto 4xxx och 23% från 2xxxx kontot (dvs skulden minskar) borde det då inte bli ett bättre resultat Tillgången minskar med hela beloppet medens vid fördelning % så blir ju kostnaden inte så stor jämfört med om jag skulle ta hela beloppet från kostnadskontot 4xxx om jag för om skulden från 2xxx kontot till 4xxx kontot......Tänker jag helt fel. Eller kan jag inte betala levfakturan så (tar jag genvägar?)