Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sökfunktion på OCR nummer i fakturor

Jag behöver ha möjlighet att söka på OCR nummer i mina fakturor.

När kunden betalar fakturan försent och den redan hamnar hos AutoCollect behöver vi registrera betalningen genom "direktbetalning" 

Här är utdrag ur återrapporteringsfilen från banken:

Information - Återrapportering Utskrivet: 17-09-18
19:55
Fakturareferens Infotyp Text
1011071 Fel Fakturan är överlämnad till Visma AutoCollect.
Betalningen kan inte hanteras via återrapportering.
Betalningen måste registreras som direktbetalning på fakturan.
Betaldatum: 2017-09-18, Betalat belopp: 375.00, Betalsätt: BG

Referensen innehåller endast OCR nummer. För att kunna registrera betalningen behöver vi veta vilken faktura den avser. Det framgår inte från info vi får från Banken.

Vi måste hitta fakturan med rätt OCR nummer. Men sökfunktionen på OCR nummer existerar inte. Vi kan inte gå igenom 30 tal fakturor med samma belopp för att hitta den rätta. Det skall finnas enklare sätt.

Önskar svår från programutvecklings teamet.

Behöver få in den funktionen i nästa uppdatering.

MVH

Maxim

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej,

En liten fundering kring ditt problem. Har du aktiverat OCR i programinställningarna?

Jag arbetar inte själv med OCR hantering så jag kan vara ute och cykla fullständigt....

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja , så klart. OCR nummer genereras av Visma när faktura skapas. Har varit i kontakt med support och supporten medger att sökfunktionen för OCR existerar inte i dagsläget.
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej! 

I dagsläget går det inte att söka på OCR-nummer, jag har tagit detta vidare till vår utvecklingsavdelning. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad bra , hoppas att lösningen kommer att implementeras inom kort. Det kostar oss väldigt mycket med bokföringsarbete att gå igenom alla ärenden i autocollect i desperata försök att hitta rätt faktura.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maxim, 

I Kundfakturor kan du söka på OCR-nr genom att använda funktionen Markeringshjälp. Där finns ett sökfält för OCR-nr och när du angett numret och klickar på Markera kommer fakturan att markeras i listan. Kan det underlätta för er?