Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stämma av att alla transaktioner på kontot är bokförda

Hej,

Jag är ny med Visma Administration (500) efter att tidigare ha använt Visma eEkonomi. Jag bytte till Administration för den hade en integration vi behövde.

I eEkonomi tyckte jag det var smidigt att stämma av alla bankhändelser mot bokföringen. Men i Administration kan jag inte hitta hur jag bäst gör detta. Kund och leverantörsfakturor fungerar okej att stämma av genom återrapporteringsfilen från banken, men andra betalningar så som kortköp och abonemang är svårare.

Hur gör ni för att få en överblick om specifika transaktioner på bankkontot är bokfört eller inte?

Tack på förhand!

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

4 SVAR 4
Sylva_
MEDLEM

Hej !
Om saldot på kontot i bokföringen inte stämmer med saldot på bankkontot gör jag så att jag tar fram kontoutdraget från banken och prickar av mot huvudboken på detta konto i bokföringen.
Då ser man var det är ev differenser på belopp eller någon transaktion på bankkontot inte är med i bokföringen.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johannes,

I Administration har du, precis som du skriver, ett annorlunda arbetssätt vad gäller avstämningen än vad du har i eEkonomi. Jag tycker Sylvas förslag låter alldeles utmärkt för att stämma av kontoutdraget från banken och pricka av mot huvudboken i bokföringen.

Skulle du däremot ha en differens mellan bokföringen och kund/leverantörsreskontran så har du två olika möjligheter att stämma av detta i programmet. Antingen via programmets automatiska avstämningsfunktion eller genom att göra manuell avstämning  I instruktionerna får du även lite tips och råd på vad du kan tänka på i samband med avstämningen. 

Ha en fin dag!
/Kristina
grimjack
MEDLEM

När kontoutdraget från banken innehåller lb-betalningarna i klump är det ganska mycket räknande för att plocka ihop rätt utbetalningar i huvudboken, isht som man vanligtvis felsöker något och ev. har en eller flera okända parametrar.
Finns det något listigt sätt att skriva ut t.ex. lista på en periods inlästa återrapporteringsfiler med deras resp. innehåll? Eller motsvarande som skulle underlätta.
Själva LB-filerna har ju programmet käkat upp i samband med inläsningen...de är dessutom inte särskilt läsvänliga i råformat (även om det går).
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej grimjack,

Det finns ingen lista som visar betalningar som kommit i en återrapporteringsfil.
När du skriver ut utbetalningsjournalen så kan du se betalsätt per faktura, nettokontering och även kontering per faktura.

Ha en bra dag!

/Annelie