Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta en bort från betalning från en Leverantörsfakturajournal

Hej!
Håller på o stämmer av checkkontot mot Huvudbok o det diffar lite över 10 000Kr Hittat b la en leverantörsfaktura som är med på en Leverantörsfakturajournal bokad den 19/6. Denna har fakturadat 19/6 Förfallod 21/7 men betalades 6/8 eftersom det var en siffra fel i ocr-numret!
Det är väl här jag måste ta bort den, dra av moms o dra av de 750 som nu är inräknade i totalsumman o göra en ny leverantörsjournal för enkomt denna med rätt datum?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår dig rätt har själva leverantörsskulden bokats upp den 19/6 via en leverantörsfakturajournal.

Du skriver att den betalades 6/8, men på vilket datum bokfördes denna betalning och bokförde du manuellt eller via en utbetalningsjournal då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Den ligger ihop med en annan utbetalning som gjordes 23 juli o de var bokförda då.

Men denna Teliafaktura på 750 ligger med på den Leverantörsfakturajournalen o den har Fakturadatum 19/6, Förfallodatum 21/7 men betalades inte förräns 6/8 pga fel ocrnr!

Misstämmer med avstämningen nu o jag undrar om det blir rätt att ta bort dessa 750 o göra en ny egen lev.fakturajournal till denna på 6/8?

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Om jag tolkar dig rätt nu så bokfördes fakturan helt korrekt den 19/6. Däremot betalningen registrerades på fakturan och bokfördes den 23/7 och sen visade det sig att pengarna faktiskt kom in först den 6/8. Betalningen har alltså bokförts i fel månad och därför får du en diff nu.

I och med att betalningen är journalförd med en utbetalningsjournal kan du inte ångra denna och gör om den på rätt datum. Enklast är att du justerar det i din bokföring genom att boka bort betalningen den 23:e juli och sedan bokföra den manuellt den 6/8. Det enda du ska tänka på nu i så fall är att själva leverantörsfakturan ser ut att ha blivit betald den 23:e juli fortfarande. Så skulle du skriva ut en leverantörsreskontralista per den siste juli exempelvis ser fakturan slutbetald ut trots att den i verkligheten betalades först i augusti.

Om du vill att det ska stämma exakt i reskontran också behöver du kreditera fakturan helt och sedan skapa en ny som du betalar på rätt datum. Men här gäller det i så fall att hålla tungan rätt i mun så att det blir rätt datum på kreditfakturan och sedan även på den nya korrekta. Återkom gärna om du vill köra på denna lösningen så kan jag förklara mer utförligt vad som gäller.