Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas10
UTFORSKARE

Tappat kontakten med databasen

Vid två tillfällen under gårdagen råkade vi ut för att detta felmeddelande.

Vid första tillfället skedde det under fakturering.

Samtliga kopior blev utskrivna (först enligt våra inställningar) och flertalet gick dessutom iväg.

Vi skickade enbart som "E-post" och som "E-faktura".

Jag vet inte om det som hände sedan skedde mitt i intervallet av fakturor eller på slutet.

Men plötsligt om meddelandet upp, följt av flertalet felmeddelanden, precis som att man dragit ur nätverkskontakten.

Vi har inte gjort några förändringar i nätverket eller brandväggar och liknande.

Detta har aldrig hänt tidigare, men vi har kört v2022.33 i ungefär en vecka.

Efter att programmet har avslutats så öppnar vi det igen, loggar in och om man då öppnar "Fakturahantering" igen, som vi hade öppen när vi skickade fakturorna, så hänger sig programmet och visar aldrig vyn korrekt.

Man är tvungen att tvinga avslutning av programmet.

För att komma tillrätta med problemet så startar jag om MSSQL-tjänsten för VISMA på servern.

Då går det att öppna "Fakturahantering" igen.

Ingen status om skickad faktura har sparats, utan jag måste skicka om samtliga fakturor, med risk att de kanske har gått iväg dubbelt.

Vid den körningen gick allt bra.

Nästa gång samma sak hände, var när jag skickade en bunt ordererkännanden.

Dessa skickades med "Lokal E-post", utan interaktion, dvs. alla skickas automatiskt.

Även här tappas kontakten och serverinstansen startades om för att kunna komma åt "Order" igen.

I det här fallet kunde jag spåra att ordererkännande faktiskt hade skickats via mailhistoriken.

Jag misstänker starkt att det är något som skett i v2022.3(3) som inte fanns i v2022.1 som vi hade innan denna version.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Thomas10 

Tack för att du hör av dig till oss och för att du gjort en bra problembeskrivning. 

Jag har varit i kontakt med våra tekniker och för att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka vidare behöver du ta kontakt med supporten. Vi ska självklart kika på hur det ser ut i din miljö men då behöver vi kunna koppla upp och kika hur det ser ut hos dig. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

Hej,

detta problem händer mig också sedan senaste uppdateringen. Oftast när jag varit borta en stund från datorn, kanske i samband med att datorn går ner i viloläge. Hur som helst är det irriterande och hände aldrig tidigare.

Hej @Sjostrom 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

För att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka vidare behöver du ta kontakt med supporten. Vi ska självklart kika på hur det ser ut i din miljö men då behöver vi kunna koppla upp och kika hur det ser ut hos dig. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna